Hopp til innhold

Strategiske anskaffelser

For å tilby bærekraftig bevegelsesfrihet til innbyggerne i Oslo og Akershus, kjøpte Ruter varer og tjenester, inkludert transporttjenester, for om lag 11 milliarder kroner i 2024.

En buss merket "31E Kalbakken" kjører på en gate i solnedgang. Folk går på fortauet, og trær langs veien.

Foto: Ruter As/Nucleus, Mathilde Palmers

Ruter blir finansiert av offentlige midler og billettinntekter. Vi er opptatt av at innkjøpene vi gjør skal være ansvarlige, nødvendige og nytenkende.

Ruter er en stor innkjøper, og vi er bevisste på vår innkjøpsmakt. Vi vil bruke vår innkjøpsmakt på å få markedene til å utvikle og å tilby løsninger som er bærekraftige både for Ruters kunder og ansatte i hele verdikjeden hos Ruter og leverandørene.

For å lykkes må vi ha en tett og god dialog med leverandørmarkedet. Det gir oss kunnskapen vi trenger til å kunne stille realistiske forventninger – men fortsatt være en kravstor innkjøper.

Stor variasjon i innkjøpene

Det er stor variasjon i de anskaffelsene vi gjennomfører, og kontraktene vi inngår. Ruter kjøper inn alt fra informasjonsskjermer på holdeplasser, billettkontroll og tilrettelagt transport (TT), til busstjenester på de kjente busslinjene. Vi skiller derfor mellom administrative kontrakter, avtaler om billettsamarbeid og transportkontrakter.

Administrative kontrakter

I tillegg til avtalene om selve transportarbeidet, inngår Ruter en rekke avtaler som er nødvendige for å drifte Ruter og transportilbudet for øvrig.

De mest synlige for kundene, er kontraktene om informasjonsskjermer på holdeplassene og billettkontroll. I 2024 gjennomførte Ruter en anskaffelse av billettkontroll på buss og båt.

Den nye kontrakten har en årlig verdi på om lag 72 millioner kroner, og styrker arbeidet med å sikre inntekter for kollektivtrafikken. Gode billettinntekter bidrar til at vi ikke må redusere i tilbudet og/eller vi kan styrke tilbudet.

Reis med én billett – avtaler om billettsamarbeid

For å sikre at kollektivreisende i Oslo og Akershus kan reise sømløst uavhengig av om de reiser med buss, tog, trikk, T-bane og båt, har Ruter hatt et billettsamarbeid med Jernbanedirektoratet og Vygruppen AS i mange år. Billettsamarbeidet gjør at kundene kan reise med Ruter-billett på både det statlige jernbanenettet (unntatt med Flytoget) og Ruter sine linjer, og på den måten kunne reise sømløst i Oslo og Akershus. Ruter betaler prisforskjellen mellom Ruter-billetten og togbilletten.

I tillegg til billettsamarbeidet med Vygruppen, har Ruter billettsamarbeid med bussoperatører som kjører kommersielle linjer i områder i Oslo og Akershus der Ruter ikke har et ordinært tilbud. Samarbeidet gjør at kundene kan reise med Ruter-billett, og Ruter betaler en eventuell prisforskjell.

Til sammen er avtalene om billettsamarbeid verdt i overkant av 1,5 milliard kroner årlig.

Årlige anskaffelser i Ruter
0 milliarder kroner

Transportørkontraktene og prissamarbeidet utgjør rundt 10 milliarder kroner.

Transportkontrakter

Transportkontraktene for buss, minibuss, drosje og båt blir inngått etter en konkurranse om å få levere transporttjenester. Konkurransene følger reglene om offentlige anskaffelser. Kontraktene om transporttjenester på T-bane og trikk er inngått direkte med hhv. Sporveien T-bane AS og Sporveien Trikken AS.

Transportkontraktene er i hovedsak bruttokontrakter. Det vil si at operatøren får betalt for det transportarbeidet operatøren utfører, uavhengig av hvor mange som reiser. I tillegg betaler Ruter for materiellet, og eventuell ladeinfrastruktur, som operatøren trenger for å gjennomføre kontrakten. Dersom operatørene leverer bedre tjenester enn Ruter forventer, kan operatøren i de fleste kontraktene få bonus.

Til sammen bruker vi i underkant av 9 milliarder kroner på transporttjenester årlig. Nederst ligger en fullstendig oversikt over gjeldende transportkontrakter, hvor mye de er verdt, hvem som er leverandører/operatører, og hvor lenge kontraktene varer.

Opprettholdt tilbudet

Våren 2024 ble det kjent at Unibuss AS, en del av Sporveien-konsernet, slet med alvorlige økonomiske problemer. Unibuss var den største bussoperatøren for Ruter, og en konkurs ville fått store og alvorlige konsekvenser for kollektivtransporttilbudet i både Oslo og Akershus.

For å unngå konkurs inngikk Unibuss en rekonstruksjonsavtale med Ruter og andre store kreditorer. En del av rekonstruksjonsavtalen var at Unibuss skulle si opp kontraktene de hadde med Ruter i Bærum og Vestre Aker og i Follo. For at tilbudet til kundene ikke skulle bli borte, gjennomførte vi nye anskaffelser av busstilbudet i Bærum og Vestre Aker, og minibusstilbudet i Follo. Kontraktene Unibuss har med Ruter i Oslo ble ikke sagt opp.

Formålet med rekonstruksjonsavtalen var at Unibuss ikke skulle gå konkurs. Ved å unngå konkurs, beholdt flere hundre ansatte jobben og verdiene som eierne og kreditorene har i Unibuss gikk ikke tapt. Men det viktigste for kundene var at transporttilbudet i Oslo kunne fortsette som før.

Smartere overgang til miljøvennlige løsninger

Vanligvis skjer overgangene mellom gammel og ny transporttjenestekontrakt over natten. For å redusere sjansene for at noe går galt, utforsker vi nå nye ordninger for overgang mellom den kontrakten som går ut og den kontrakten som starter opp.

I 2024 inngikk Ruter nye kontrakter om aldersvennlig transport i Oslo, og skole- og spesialskyss i Asker og Bærum. I tillegg til at de nye kjøretøyene i de nye kontraktene er mer miljøvennlige (56% el, 38% biogass og 6% hybrid), skal overgangen mellom de to kontraktene bli mer smidig – med økt oppmerksomhet på opplæring og stegvis innføring av nytt materiell og førere. Målet er at kontraktbyttet ikke skal føre til ulemper for kundene.

Gjeldende avtaler

Alle verdier er oppgitt ekskl. mva.

Ruter Region

* Kontrakten varte ikke i hele 2024. Det er verdien av kontrakten for den perioden kontrakten gjaldt i 2024 som står her.

Ruter By

* Kontrakten varte ikke i hele 2024. Det er verdien av kontrakten for den perioden kontrakten gjaldt i 2024 som står her.

* Kontrakten varte ikke i hele 2024. Det er verdien av kontrakten for den perioden kontrakten gjaldt i 2024 som står her.

Alle verdier er oppgitt ekskl. mva.

* Kontrakten varte ikke i hele 2024. Det er verdien av kontrakten for den perioden kontrakten gjaldt i 2024 som står her.