I 2025 er det 150 år siden den første sporvognen rullet i Kristianias gater. Siden den gangen har samarbeid stått sentralt i kollektivtransporten. I starten bare noe så grunnleggende som samarbeidet mellom menneskene og hestene, som den gangen trakk sporvognene. Ganske raskt ble sporvognene elektrifisert, og kollektivtransporten ble en nøkkel i den videre utviklingen av Oslo som storbyregion.
Holmenkollen hadde kanskje ikke blitt bygget ut uten etableringen av Holmenkollbanen. Aker kommune ble innlemmet i Oslo og etter hvert fikk vi drabantbyene. Ruter ble opprettet i 2008 for å binde Akershus og Oslo sammen i én transportregion.
I løpet av de neste tre årene skal T-baneløftet gjennomføres og binde Fornebu til T-banenettet. Samtidig øker vi antallet avganger i hele byen ved å oppgradere signalsystemet.
Vi i Ruter og våre eiere Oslo og Akershus, ønsker oss enda flere reisende til kollektivtransporten. Vi vil at flere skal velge grønne reiser foran bilen. 2024 viste oss at kundene vår er mest fornøyd med Ruter når vi får til samarbeid i verdikjeden, slik at kollektivtransporten blir forutsigbar og punktlig. Da blir vi et naturlig og attraktivt valg.
Flere reiser med oss. Markedsandelene er relativt stabile. Det er gledelig. Ruter har lært masse av de krevende forholdene under vinteren 2023/2024. Sammen med operatører og sjåfører har vi satt oss ned for å bli bedre, og dette gir resultater i form av flere fornøyde kunder og et styrket omdømme i befolkningen.