2024

Foto: Ruter As
TET Digital AS blir etablert
Ruters utviklingsavdeling skilles ut til et eget selskap som skal utvikle ledende digitale kundeopplevelser for både Ruter og andre kollektivselskaper. Endre Sundsdal tiltrer som daglig leder i TET. Sundsdal kommer fra stillingen som digitaliseringsdirektør i Statens kartverk og har tidligere erfaring fra EnTur og NSB.

Foto: Ruter As Nucleus AS Daniel Jacobsen
Krevende vinter for kollektivtilbudet
Vinteren 2023/24 byr på betydelige utfordringer for Ruters kollektivtilbud, særlig bussdriften. Kombinasjonen av blant annet kraftig snøfall, ekstrem kulde og tekniske problemer med ny ladeinfrastruktur fører til omfattende forsinkelser og innstillinger. Ruter iverksetter en tiltaksplan på 27 punkter for å sørge for bedre bussdrift både denne og kommende vintre, og det vedtas en grundig evaluering av vinterdriften etter sesongen er over.

Foto: Ruter As
Test av solcelledrevet lehus
Ruters enhet for plan og infrastruktur tester en ny strøm- og belysningsløsning på et lehus i Welding Olsens vei: Et solcellepanel på taket som skal redusere lehusets avhengighet av ekstern strømtilførsel og senke driftskostnadene. Pilotprosjektet gjennomføres i samarbeid med Sporveien Media og Clear Channel/UIP, og fokuserer spesielt på å evaluere batteridrift om vinteren. Resultatene av prosjektet skal gi innsikt for eventuell utvidelse av løsningen til andre lehus.

Foto: Ruter
Operatørene deler erfaringer fra vinterdrift
Ruters inviterer kollektivtilbudets bussoperatører til et arbeidsmøte for å dele erfaringer og læring om bussdrift under krevende vinterforhold. Operatørenes kunnskapsdeling er til nytte også for flere av Ruters interne fagmiljøer, og skal bidra til å styrke kollektivtransportens samlede vinterberedskap. På bildet deler Connect Bus erfaringer fra området Oslo Sør.

Foto: Nucleus/Øyvind Ganesh Eknes
Reis-rabatten fortsetter ut 2024
Den populære rabattordningen Reis blir vedtatt videreført gjennom hele 2024, takket være finansiering fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Fra 15. april justeres rabatten til gjennomsnittlig 10 prosent, med maksimal rabatt på 40 prosent, mens barn og unge fortsatt får flat 20 prosent Reis-rabatt. Undersøkelser viser at hele 75 prosent i hovedmålgruppen – personer som reiser på jobb 1-3 ganger i uka – er tilfredse med ordningen som gir økt rabatt jo mer man reiser.

Foto: Ruter As
Ministere imponeres av Ruters KI-satsing
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøker Ruter for å lære om selskapets bruk av kunstig intelligens i kollektivtransporten. Ministrene får blant annet se Ruters datadrevne operasjonssentral og lære om hvordan kundeservice tar i bruk KI i sin arbeidshverdag. Digitaliserings- og forvaltningsministerens uttalte mål er at 80 prosent av offentlig sektor skal ta i bruk kunstig intelligens innen utgangen av 2025.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes
Rapport viser milliardbesparelse
En rapport fra Oslo Economics bestilt av Oslo kommune konkluderer at Ruter har oppnådd en kostnadseffektivisering av kollektivtransporten på 1,9 milliarder kroner i perioden 2018-2022. «Rapporten slår fast at konkurranse i form av buss- og båtanbud har bidratt til lavere kostnader og høyere tjenestekvalitet. Dette betyr i praksis mer miljøvennlige løsninger, bedre komfort og høyere sikkerhet,» sier Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Foto: Ruter As/Fotograf Alexander Benjaminsen
Ny veileder skal fremme ansattes medvirkning under anbud
Kollektivtrafikkforeningen, NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet lanserer en felles veileder som skal bedre transportselskapenes dialog med arbeidstakere under anbudsprosesser. Veilederen blir presentert på et frokostmøte i Ruters regi. Veilederen skal sikre at verdifull førstelinjekunnskap fra ansatte blir ivaretatt når nye anbud skal utformes, og gir en praktisk innføring i hvordan tillitsvalgte og andre ansattrepresentanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.

Foto: Ruter/ Anorak
Livets holdeplasser
Ruter lanserer reklamekampanjen «Livets holdeplasser». Med 14 ekte personer som deler glimt fra livsreisen sin, er kampanjens formål å sette kollektivtrafikken i kontekst av små og store overganger i livet. Når livet tar en ny retning, endrer ofte reisebehovet seg. Kampanjen er utarbeidet sammen med reklamebyrået Anorak.

Foto: Fartein Rudjord
Tiltak for bedre trafikk etter stenging av Ring 1
Bussene i Oslo og Akershus kommer raskere frem etter at elbiler ble utestengt fra kollektivfeltene 6. mai. På E18 vestfra er kjøretiden redusert fra 15 til 12 minutter mellom Holmen og Oksenøyveien, og variasjonene i kjøretid er betydelig mindre. Som følge av Ring 1-stengingen fra 1. juli får også linje 37 ny midlertidig trasé via Stortingsgata og Tollbugata, en løsning som skal sikre best mulig fremkommelighet under den tre år lange anleggsperioden.

Foto: Ruter As/Redink Thomas Haugersveen
Rapport oppsummerer årsakene til vinterens utfordringer
Norconsults granskning av vinterens bussutfordringer i Oslo peker på tre hovedårsaker: utilstrekkelig vintervedlikehold, feilberegnet energiforbruk i kulden og problemer med ladeinfrastrukturen. Rapporten, som ble bestilt av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune, kommer med femten konkrete forbedringstiltak for å unngå lignende tilstander i fremtiden, inkludert styrket beredskap og økt snørydding.

Foto: Hampus Lundgren
Unibuss sikrer videre drift gjennom rekonstruksjon
En viktig avtale om rekonstruksjon av Unibuss signeres mellom selskapet og kreditorene Sporveien, Ruter og Danske Bank, som sikrer selskapets videre drift. Som del av avtalen hever Unibuss kontraktene i Ruters område Vest og en minibuss-kontrakt i Follo, mens de beholder kontraktene for områdene Indre by og Oslo øst. Ruter gjennomfører hasteanskaffelser for å sikre busstilbudet i de berørte områdene.

Foto: Oslo bysykkel
Oslo bysykkel integreres i Ruter-appen
Ruter lanserer kjøp av bysykkelturer direkte i Ruter-appen, et tilbud som skal gjøre det enklere å kombinere kollektivreiser med sykling i Oslo. Integrasjonen, som er bestilt av Oslo kommune og finansiert gjennom EU-prosjektet MOVE21, gir tilgang til et bysykkeltilbud som står for over 1,3 millioner reiser årlig i hovedstadsområdet. Den nye funksjonen er tilgjengelig for alle med profil i Ruter-appen og markerer et viktig steg mot mer sømløse mobilitetsløsninger.

Foto: Ruter
15 sommerstudenter på plass
Ruter og TET Digital tar imot 15 sommerstudenter som skal jobbe med flere prosjekter fra juni til august. Seks studenter skal kartlegge holdeplassers tilgjengelighet i Oslo og Akershus, tre skal redusere digitalt utenforskap blant brukere av Aldersvennlig transport, to skal hjelpe til med skoleskyssøknader, og fire skal bidra til å utvikle KI-løsninger for kundeservice.

Foto: Øyvind Ganesh Eknes
Nye linje 26 styrker kollektivtilbudet i Groruddalen
Mandag 19. august starter nye busslinje 26 mellom Ellingsrudåsen T og Bislett. Den nye rushtidslinjen, som delvis erstatter tidligere linje 33, betjenes av ti gjenbrukte elbusser og skal gå fire ganger i timen morgen og ettermiddag. Linjen skal styrke busstilbudet i Groruddalen med både tverrforbindelse og direkterute til sentrum, og erstatter delvis tidligere linje 33. Linjen kjøres av Connect bus.

Foto: Ruter As/Fotograf Charlotte Sverdrup
Automatisk billettfornyelse lanseres i Ruter-appen
Ruter introduserer en ny abonnementsløsning som automatisk fornyer 30-dagersbilletten din i Ruter-appen. Tjenesten er utviklet etter at undersøkelser viser at glemte billetter er den vanligste årsaken til at folk reiser uten gyldig billett. Løsningen er tilgjengelig for alle med Ruter-profil og aktiv 30-dagersbillett, og kan enkelt avsluttes når som helst.

Foto: Ruter As/Nucleus Mathilde S Palmers
Byen rundt med Aldersvennlig transport
Ruter utvider sitt populære tilbud Aldersvennlig transport til bydelene Nordstrand, Søndre Nordstrand, Grorud og Stovner, og dekker dermed totalt 11 bydeler i Oslo. Med utvidelsen økes antallet minibusser fra 16 til 27. Tjenesten, som kan bestilles via RuterBestilling-appen eller telefon, gir eldre mulighet til å reise fleksibelt omkring i Oslo på for eksempel ærender eller besøk.

Foto: Norled
Hurtigbåtene blir mer miljøvennlige
Hurtigbåten MS Baronessen er bygget om til hybrid batteridrift. Søsterskipet MS Baronen er også under ombygging. Ombyggingen er et viktig skritt i Ruter og Norleds samarbeid om å gjøre hurtigbåtene klare for helelektrisk drift og samtidig skape en mer behagelig reise for passasjerene. Fartøyene får på samme tid betydelige oppgraderinger med bedre universell utforming, plass til flere sykler og forlenget skrog for økt energieffektivitet. Når de innovative batteribytterobotene SHIFTR installeres i 2025, vil båtene kunne gå fullelektrisk og gi en årlig CO2-besparelse på 2.600 tonn.

Foto: Ruter As
Rask oppstart med Vy Buss etter hurtiganskaffelse
Rekonstruksjonen av Unibuss medfører at selskapet må si opp tre av sine kontrakter med Ruter. Etter en vellykket hurtiganskaffelse overtar Vy buss kontraktene, og kun fire uker etter kontraktsignering er selskapet i gang med driften av de 20 busslinjene i Ruters område Vest. Tett samarbeid mellom Vy, Unibuss og Ruter sørger for en svært effektiv operatørovergang som er umerkbar for passasjerene.

Foto: Ruter As/Nucleus Peter Gløersen
Ruter lanserer bestillingstjenesten Hent
Ruter introduserer en ny fleksibel transporttjeneste med navnet Hent. Innenfor et område øst for Akerselven kan hvem som helst bruke Ruter-appen til å bli plukket opp der de befinner seg og kjørt dit de skal, sammen med andre som skal samme vei. Første versjon av tjenesten driftes med ti kjøretøy og er tilgjengelig hverdager kl. 15-22 og helger kl. 10-20. Utviklingen av bestillingstjenester som Hent skal bidra til å gjøre kollektivtransporten enda mer konkurransedyktig overfor privatbilen.

Foto: Ruter As/Nucleus Øyvind Ganesh Eknes
Elsparkesykkeltilbudet dobles
Ny forskrift for mikromobilitet i Oslo vedtas av bystyret 20. november, med betydelige endringer for byens mikromobilitetstilbud. Fra 1. april 2025 økes antallet elsparkesykler fra 8000 til 16000, der hele økningen skjer utenfor Ring 3. Endringen, som Ruter har vært involvert i gjennom samarbeid med Bymiljøetaten, skal styrke koblingen mellom mikromobilitet og kollektivtilbudet for å redusere bilbruk. Alle elsparkesykler i Oslo er tilgjengelige i Ruter-appen.

Foto: Ruter AS/Spoon Nikolas Gogstad
Selvkjørende bestillingstransport starter ekstern brukertesting
Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy i Groruddalen er et steg på veien mot et mer bærekraftig transportsystem. Målet på sikt er at flåter med selvkjørende kjøretøy skal kunne plukke opp folk der de er, og kjøre dem dit de skal, sammen med andre som skal samme vei. Ruter mener at slike tjenester vil gjøre det lettere for mange å leve uten privatbil. Inngående brukertesting er viktig for å kunne utvikle en selvkjørende transporttjeneste som føles trygg, behagelig og lettvint for alle å bruke.

Foto: Ruter As/Redink Hampus Lundgreen
TET åpner for nye eiere blant fylkeskommunale kollektivselskaper
Ruters datterselskap TET Digital kan nå få flere eiere etter godkjenning fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Agder Kollektivtrafikk AS og Skyss er først i køen for eierskap i selskapet, som ble etablert 1. januar 2024 for å utvikle digitale tjenester. Ruter vil beholde majoritetseierskapet med 51 prosent, mens det utvidede eierskapet skal sikre bedre utnyttelse av fellesskapets investeringer og utvikle gjenkjennelige digitale løsninger for kollektivreisende over hele landet.
Linje 70 får ekspressavganger i rushen
Fra 15. desember starter Ruter et prøveprosjekt med ekspressavganger på linje 70 mellom Skullerud og sentrum. I rushtiden vil annenhver avgang kjøre ekspress med kvartersrute både for ekspress- og ordinære avganger. Som del av endringen får både linje 70 og 74 ny trasé gjennom sentrum via henholdsvis Dronning Eufemias gate og Oslo gate. Prøveprosjektet skal evalueres før påske 2026.

Foto: Ruter As/Nucleus Peter Gløersen
Hent passerer 5000 reiser siden oppstart
Ruters nye bestillingstransporttjeneste Hent kan feire 5000 reiser siden lanseringen tidligere i høst. Tjenesten viser lovende resultater med en samkjøringsgrad på 30 prosent og over 760 returnerende kunder. I juleferien utvides tilbudet med helgetider på røde dager, som betyr at Hent er tilgjengelig alle dager gjennom hele ferien.