Hopp til innhold
ESRS G: Forretningsskikk

Et ansvarlig selskap

Solid virksomhetsstyring er avgjørende for bærekraftig, transparent og ansvarlig drift i tråd med lover og forskrifter, og for å identifisere og håndtere risiko og påvirkning.

T-bane kjører på skinner med naturskjønne skoger, en innsjø og klar himmel. Landskapet inkluderer spredte skyer og bølgende åser.

Foto: Ruter As/Fartein Rudjord

Hvorfor er temaet vesentlig?

Som et offentlig eid selskap innen kollektivtransport med et stort antall utførte reiser, kontakt med et stort antall forretningspartnere, herunder kompliserte leverandørkjeder, er vi avhengig av åpenhet, tillit, etisk atferd og etterlevelse av lover og forskrifter gjennom hele organisasjonen og verdikjeden.

Etterlevelse av regelverk og våre egne føringer, bidrar til å redusere risikoer, blant annet de som er forbundet med korrupsjon, konkurranseforhold, økonomiske sanksjoner, menneskerettigheter, sikkerhet, helse, sikring, miljø, personvern og rapporteringskrav.

Tilsvarende vil en manglende overholdelse av regelverk og forventninger til ansvarlig forretningsdrift kunne føre til tap av liv, helse og økonomiske verdier, og utsette Ruter for granskninger, strafferettslige og sivilrettslige sanksjoner som bøter og straffer. Det kan ha vesentlig påvirkning på økonomiske resultater og på utførelsen av vårt samfunnsoppdrag. Det kan også gi negative følger for enkeltpersoner og skade på selskapets omdømme.

Påvirkning, risiko og muligheter

I 2024 gjennomførte Ruter en dobbel vesentlighetsanalyse, og definerte ni vesentlige temaer som utgangspunkt for selskapets bærekraftrapportering. For hvert tema identifiserte vi videre påvirkning, risiko og muligheter.

Dette er påvirkning og risiko identifisert for tema ESRS G Forretningsskikk:

TEMABESKRIVELSE
ForretningskulturPotensiell negativ påvirkning som følge av manglende implementering og etterlevelse av etiske retningslinjer og andre styrende dokumenter.
Beskyttelse av varslerePotensiell negativ påvirkning som følge av manglende opplæring, implementering og etterlevelse av lover og interne retningslinjer for varsling og håndtering av varslingssaker.
Korrupsjon og bestikkelseIboende risiko for korrupsjon og brudd på lov om offentlige anskaffelser som følge av høyt volum av innkjøp og desentraliserte innkjøpsfullmakter.
LeverandørstyringPotensiell negativ påvirkning på samfunnet som følge av korrupsjon, brudd på lov om offentlige anskaffelser og interne retningslinjer for innkjøp.
InformasjonssikkerhetPotensiell negativ påvirkning som følge av alvorlige informasjonssikkerhetshendelser.
TEMABESKRIVELSE
Beskyttelse av varslereRisiko for omdømmetap der håndtering av varslingssaker er mangelfull.
Korrupsjon og bestikkelserRisiko for bøter og omdømme dersom korrupsjon og brudd på lov om offentlige anskaffelser forekommer.
InformasjonssikkerhetRisiko for bøter og tap av omdømme dersom alvorlige informasjonssikkerhetshendelser forekommer.

Styret og ledergruppens er avgjørende

Styret utgjør selve hjertet i god forretningsatferd. Styret har sammen med ledergruppen ansvar for å veilede selskapet mot å oppfylle sine mål, ivareta tredjeparters interesser og sikre at selskapet overholder gjeldende lover og regler.

Policy for god forretningsskikk og bedriftskultur

For å sikre at Ruter bidrar positivt gjennom ansvarlig forretningsdrift, er solide policyer som definerer hva god forretningsskikk og bedriftskultur betyr for Ruter avgjørende. Vi krever at alle våre forretningspartnere overholder de samme standardene.

Ruter etablerer, utvikler, fremmer og evaluerer sin bedriftskultur på flere måter:

For å identifisere, rapportere og undersøke bekymringer om ulovlig atferd, eller atferd i strid med foretakets atferdsregler eller lignende interne regler, har Ruter en varslingsordning, en varslingsplakat (rutine) og et varslingsråd. Disse omfatter rapportering av egne ansatte og innleide. I tillegg kan eksterne kontakte Ruter via e-post til varsling@ruter.no.

Foretaket følger regelverk om offentlige anskaffelser og statsstøtte. Vi har policy for personvern, habilitetskrav, etiske retningslinjer og en policy for internkontroll og risikostyring.

Foretakets varslingsplakat inkluderer egne grep for å verne varslere.
Våre rapporteringskanaler for varslere, er til nærmeste leder, til varsling@ruter.no, til verneombud@ruter.no og egen varslingskanal til et eksternt firma. Der kan varsler ringe, møte opp fysisk, bruke e-post, post samt et eget elektronisk varslingsskjema. Det gis opplæring om varslingsordningen i form av e-læring til nyansatte i forbindelse med ombordstigningsprosessen, til nye ledere og til varslingsrådets medlemmer. Varslingsrådet mottar ekstern opplæring.

Håndtering av forbindelser med leverandører

Bekjempelse av korrupsjon og respekt for menneskerettigheter inngår som en del av våre krav til leverandørene.

Veianleggsarbeidere i gule vester og hjelmer reparerer en gate. En liten rulle og verktøy brukes. En blå lastebil og kran er i bakgrunnen, med trær og bygninger synlige.

Foto: Ruter As/Nucleus Øyvind Ganesh Eknes

Forebygging av korrupsjon og bestikkelser

Ruter har et omfattende system for å forebygge, avdekke, etterforske og følge opp påstander og hendelser knyttet til korrupsjon og bestikkelser:

  • Ruter har egne etiske retningslinjer, med en utfyllende veiledning.
  • Vi følger regelverk for offentlige anskaffelser og har prosedyrer for etterlevelse av disse i praksis.
  • Vi har en varslingsordning og en varslingsplakat som forklarer hvordan ordningen virker i praksis.
  • Vi har policyer med underliggende rutiner og maler for internkontroll og risikostyring, anskaffelser, informasjonssikkerhet personvern, bærekraft og for finansiell og operasjonelle rapportering. Policyene er tilgjengelig for alle medarbeidere, også innleide, i vårt styringssystem på intranett.
  • Alle nyansatte får en orientering om etiske retningslinjer. De gjennomgås også årlig i medarbeidersamtaler.
  • Alle nyansatte får også en orientering om varslingsordningen. De gjennomgår også e-læring innen etterlevelse, personvern, etiske regler, IT-instruks og offentlighetsloven.

Ansvaret for å forebygge, avdekke og håndtere påstander eller tilfeller av korrupsjon og bestikkelser ligger i første linje, hos den enkelte medarbeider og vedkommendes ledere.

Virksomheten har også en fagansvarlig for etikk og etterlevelse, som gir støtte, råd og opplæring. Vedkommende gir i januar en årlig statusrapport til ledelse og styret om status og arbeidet innen etterlevelse siste kalenderår.

Ruter har også eksterne rådgivere, som kan kobles på ved behov.

Tilfeller av korrupsjon eller bestikkelser

Ruter har i 2024 ikke avdekket eller fulgt opp tilfeller av korrupsjon eller bestikkelser i virksomheten eller i verdikjeden, der foretaket eller våre ansatte er direkte involvert. Det er ingen domfellelser og eller ileggelse av bøter for overtredelse av lover om bekjempelse av korrupsjon og bestikkelser.

0
varsler i 2024

Ruters varslingsråd mottok i 2024 totalt 13 varsler om kritikkverdige forhold gjennom varslingskanalen. Det er ingen åpne saker etter varsler i 2024.

Politisk innflytelse og lobbyvirksomhet

Ruter yter ikke økonomiske bidrag til politiske partier, og har ingen indikasjoner på at slike bidrag fant sted i 2024.