Hopp til innhold
ESRS E1: Klimaendringer

Et utslippsfritt transportalternativ

Den beste måten å redusere forurensning fra veitrafikk, er trafikkreduserende tiltak – som å bygge ut kollektivtransporttilbudet og legge til rette for syklister og gående.

En rød buss kjører på en buet vei omgitt av snødekte trær i et vinterlandskap, sett ovenfra.

Foto: Ruter As/Spoon, Nikolas Gogstad

Hvorfor er temaet vesentlig?

Ruter administrerer et omfattende reisetilbud i Osloregionen, og er ansvarlig for å redusere klimapåvirkningen til et minimum.

Påvirkning, risiko og muligheter

I 2024 gjennomførte Ruter en dobbel vesentlighetsanalyse, og definerte ni vesentlige temaer som utgangspunkt for selskapets bærekraftrapportering. For hvert tema identifiserte vi videre påvirkning, risiko og muligheter.

Dette er påvirkning, risiko og muligheter identifisert for tema ESRS E1 – Klimaendringer

TEMABESKRIVELSE
Begrensning av klimaendringerPositiv påvirkning på klimautslipp gjennom å tilby et attraktivt alternativ til privatbilen.
EnergiPositiv påvirkning gjennom å redusere samlet energiforbruk i samfunnet.
TEMABESKRIVELSE
Begrensning av klimaendringerNegativ påvirkning på klimagassutslipp gjennom bruk av fossilt drivstoff.
Begrensning av klimaendringerNegativ påvirkning på klimagassutslipp gjennom produksjon av innsatsfaktorer.
EnergiNegativ påvirkning gjennom høyt strømforbruk til lading av kjøretøy.
TEMABESKRIVELSE
Begrensning av klimaendringerOmdømmerisiko dersom Ruter er avhengig av ressurser i verdikjeden som medfører negative klimaeffekter.
Begrensning av klimaendringerRisiko for strengere utslippsreguleringer og økende CO₂-avgifter.
KlimatilpasningFinansiell risiko ved driftstans av Ruters tilbud som følge av ekstremvær.
EnergiRisiko før økte kostnader tilknyttet lading.
TEMABESKRIVELSE
Begrensning av klimaendringerMulighet til økt markedsandel ved overgang til lavutslippssamfunnet.

Ruters policy Konkretisering av målbildet beskriver hvordan Ruter skal bidra til å redusere klimagassutslipp fra veitrafikk ved å flytte persontransport fra privatbil til kollektive løsninger. Vi måler imidlertid ikke hvilken effekt Konkretisering av målbildet har på reduksjon av energiforbruk og klimagassutslipp.

Ruter arbeider også for å redusere egne utslipp, og vedtok i 2018 strategien Utslippsfri 2028, som satte som mål at hele Ruters tilbud skal være utslippsfritt i løpet av 2028.

Ruter jobber nå med å revidere Utslippsfri 2028-strategien, basert på oppdaterte forutsetninger. I april 2024 åpnet Akershus fylkeskommune gjennom vedtak i fylkesrådet for at driften av dagens dieselbusser i Akershus kan forlenges fra 2028 til 2030 av hensyn til et mer kostnadseffektivt kollektivtilbud og beredskap. Oslos kollektivtrafikk vil være nær utslippsfri i løpet av 2025, og Ruter jobber med mål om å oppnå utslippsfri drift av kollektivtrafikken innen 2030.

Mål: Ruters drift skal være utslippsfri innen utløpet av
2030

Status

Ved utgangen av 2024:
  • 56% av Ruters transport var utslippsfri, det tilsvarer over 92 millioner kjørte utslippsfrie kilometer
  • Med små unntak er alle busslinjene i Oslo elektriske
  • Trikk og T-bane drives med elektrisitet
  • Det samme gjelder øybåtene og Nesoddenbåtene
  • I 2025 vil også hurtigbåtene være elektriske

Ruter har forpliktet seg til å sette vitenskapsbaserte klimamål. Det betyr at Ruter har mål om at Ruters samlede direkte og indirekte utslipp skal være null, senest i 2050. Ruter har ikke utarbeidet en overgangssplan for hvordan utslippsreduksjonene skal skje, men vil ha dette på plass i løpet av 2025.

Ruter vil definere basisår når vi setter vitenskapsbaserte mål. Basisår er året som vi sammenligner utviklingen i klimagassutslipp mot.

CO2 utslipp - hele Ruters område

CO2 utslipp - Oslo

CO2 utslipp - Akershus

Metode: Bruker kontraktene

Overgangen til utslippsfri drift skjer i takt med at gamle transportkontrakter løper ut og erstattes med nye, i konkurranser hvor utslippsfri eller fossilfri drift er et minimumskrav.

I konkurransene belønner vi også tiltak som gir reduserte klimagassutslipp fra etablering av bussanlegg. For å kartlegge klima- og miljøfotavtrykket til produksjonen av buss, batteri og ladeinfrastruktur, etterspør vi livssyklusanalyser.

I elektrifiseringen av Nesodden-sambandet og hurtigbåtene, har Ruter benyttet muligheten til å få til endringer innenfor en eksisterende kontrakt (endringsordre). Høsten 2018 ble det besluttet at Nesodden-sambandet skulle bli batterielektrisk, og i 2019 og 2020 ble de tre Nesoddbåtene bygget om fra flytende naturgass til elektrisk drift.

Elektrifiseringen av hurtigbåtene baserer seg også på en endring av eksisterende kontrakt. En av de to båtene ble levert i 2024, mens den andre kommer i 2025. Å bygge om båtene er en raskere, rimeligere og mer miljøvennlig løsning enn å anskaffe nye båter.

Bygger kunnskap

I 2024 har Ruter opparbeidet kunnskap om utslipp forbundet med etablering av bussanlegg. Kunnskapen skal legge grunnlaget for målrettede tiltak for å redusere utslipp i fremtiden. I 2025 tester Ruter ut en løsning for rapportering om drift av bussanleggene, som blant annet inkluderer energiforbruk.

Ved å etterspørre livssyklusanalyser, kartlegger Ruter utslipp fra produksjon av nye busser, båter og ny ladeinfrastruktur.

Nye kontrakter

I 2024 ble det gjennomført hurtiganskaffelser etter at Unibuss sa opp busskontraktene sine i Vestre Aker, Bærum øst, Lommedalen og Vestre Bærum i Ruters vestregion, som ledd i Unibuss’ rekonstruksjonsprosess. Vy Buss overtok driften på de to busskontraktene 6. oktober 2024 og bruker de samme bussene som Unibuss tidligere brukte.

Siden dette er en hurtiganskaffelse har kontrakten en kort varighet på to år, med inntil to års opsjoner. En konsekvens av at Unibuss sa opp busskontraktene er at det ikke vil bli levert nye elbusser til vestregionen i 2025, slik som det var planlagt i Unibuss’ kontrakt.

Resultat

Ruters klimagassregnskap følger GHG-protokollen, den internasjonale standarden for måling og rapportering av klimagassutslipp.

Ruters klimagassregnskap

20172018201920202021202220232024
Kat. 1: Kjøp av varer og tjenester
Busstjenester (Rutesatt)
Utslipp fra kjøring (TtW)35 44645 55634 86721 76516 26751 44445 58942 744
Båttjenester
Utslipp fra seiling (TtW)8 9837 4757 0434 4343 3383 1052 4962 758
Spesialskyss
Oppdragskjøring Akershus - kjøring (TtW)1 3766661 712
Busstjenester - Avvikskjøring
Utslipp fra kjøring (TtW)646345
Totalt scope 144 42953 03141 91026 19919 60555 92549 39847 558

Alle tall er i tonn CO2e

20172018201920202021202220232024
Strøm ifm kontorbygg
Lokasjonsbasert56131111
Markedsbasert250237337422364
Fjernvarme55560
Busstjenester (Rutesatt)
Utslipp fra kjørestrøm (norsk miks)005879137397558782
Båttjenester
Utslipp fra seilestrøm (norsk miks)0004459129112108
Trikketjenester
Utslipp fra kjøring (norsk miks)242269413182240674474428
T-banetjenester
Utslipp fra kjøring (norsk miks)1 2141 2441 7038271 2632 0411 5601 506
Spesialskyss
Oppdragskjøring Akershus - Utslipp fra kjørestrøm (norsk miks)1034
Busstjenester - Avvikskjøring
Utslipp fra kjørestrøm (norsk miks)1
Holdeplass
Strøm66
Totalt scope 2 (lokasjonsbasert)1 4561 5132 1741 1431 7113 2682 7302 846
Totalt scope 2 (markedsbasert)000255242342434370

Alle tall er i tonn CO2e

20172018201920202021202220232024
Kat. 1: Kjøp av varer og tjenester
Busstjenester (Rutesatt)
Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)13 35715 57315 33413 6065 58116 35914 58913 280
Produksjon av busser19 0522 07084 45942 8612 39520 39150 0610
Produksjon av dekk1 9882 013
Båttjenester
Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)9881 0381 2441 105810770587648
Produksjon av båter004042022 0178 06800
Trikketjenester
Produksjon av trikker000003 88213 60316 076
T-banetjenester
Produksjon av t-banevogner00000000
Spesialskyss
TT og aldersvennlig - kjøring (TtW)622609
TT og aldersvennlig - Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)192177
TT og aldersvennlig - Utslipp fra kjørestrøm (norsk miks)112348
TT og aldersvennlig - materiell000001 7150895
Oppdragskjøring Akershus - Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)373196477
Oppdragskjøring Akershus - materiell001 440003 4451 3120
Busstjenester - Avvikskjøring
Utslipp fra produksjon av drivstoff (WtT)20199
Selvkjørende
Selvkjørende - kjøring0,06
Selvkjørende - materiell161
HENT
HENT - kjøring1
HENT - materiell
Bussanlegg
Etablering av bussanlegg m/ladeinfrastruktur1 1920
Strøm (norsk miks, eks. lading av buss)244244
Fjernvarme4343
Kaianlegg
Utbygging på Lindøya driftsbase102
Utbygging på Slemmestad (NB: Ruter ikke (ene)ansvarlig for dette utslippet209
Trikke- og t-baneverksted
Strøm trikk (norsk miks, eks. lading)4142
Strøm t-bane (norsk miks, eks. lading)193183
Sjåførfasiliteter
Strøm55
Etablering av sjåførfasiliteter-3-8
Holdeplass
Lehus109
Holdeplassmøblering1733
Sanntidsskjermer2
Administrasjon
Kontorinventar34100
IT-utstyr293326
Kontorrekvisita2020
Trykksaker6168
Kat. 6: Forretningsreiser
Flyreiser11964070147
Reiser med bil21442223
Totalt scope 333 39918 801102 88557 77810 81155 05685 68936 010

Alle tall er i tonn CO2e

20172018201920202021202220232024
Totale utslipp (scope 1, 2 og 3) - lokasjonsbasert79 28473 345146 96985 12032 127114 249137 81786 414
Totale utslipp (scope 1, 2 og 3) - markedsbasert77 82871 832144 79584 23230 658111 323135 52183 939

Alle tall er i tonn CO2e

20172018201920202021202220232024
Biogene utslipp (tonn CO2e)36 23143 37651 04357 35667 94926 12823 12714 828

Alle tall er i tonn CO2e

Overordnet fornote;
Metodiske endringer fra tidligere år (samtlige har hatt tilbakevirkende kraft): (1) For fossile drivstoff med innblanding av biodrivstoff er utslipp fra sistnevnte skilt ut som biogene utslipp. (2) Inkludert flere av våre indirekte utslipp, herunder produksjon av drivstoff, nytt materiell (kjøre- og fartøy) og kjørestrøm.
DEFRAs utslippsfaktorer er benyttet hvor ikke annet er spesifisert.
For celler som er tomme mangler vi data.
Spesifikke fotnoter;
Scopeinndeling: Etter en gjennomgang høsten 2024 er scopeinndelingen blitt endret fra tidligere. Ny inndeling gjør at direkte utslipp fra rutesatt transport + oppdragskjøring (skoleskyss) i Akershus, som Ruter har operasjonell kontroll over, går inn i scope 1. Utslipp fra kjørestrøm for de samme kategoriene går i scope 2. For spesialskyss i Oslo (TT, aldersvennlig og taxi) og pilotene for HENT og selvkjørende, går utslippene under scope 3. Dette grunnet at store deler av kjøringen er initiert og bestilt av kunden selv.
Scope 2 – marked: Ruter kjøper ikke opprinnelsesgaranti for strøm til kontordriften. NVEs utslippsfaktor for rest-miks benyttet. 2024-tall blir publisert senere i år, derfor blir snitt for 2021 – 2023 benyttet for 2023.
Kjørestrøm (buss, båt, trikk og t-bane); Norsk strømmiks (lokasjonsbasert). NVE har ikke utslippsfaktorer for 2017, 2018 og 2024. Brukt snitt av 2019-2021 og 2021-2023 for disse årene. Denne strømmen har opprinnelsesgaranti og er utslippsfri i henhold til markedsbasert metode.
Kjørestrøm – trikk og t-bane: Ny metode for fordeling av strømforbruk mellom trikk og t-bane medfører økt forbruk for trikk og redusert forbruk for t-bane i 2022 sammenlignet med tidligere år.
Spesialskyss – kjøring; 2022: Beregnet basert på planlagt kjøring. Fra 2023 er tallet basert på rapportering fra operatør.
Spesialskyss – energiforbruk; 2022: Beregnet basert på oppgitt energiforbruk for kjøretøyene. Fra 2023 er tallet basert på rapportering fra operatør.
Spesialskyss – materiell; Omfatter kun nye kjøretøy som kjører dedikert for Ruter. Kjøretøy fra oppdragskjøring er i bruk for aldersvennlig transport.
Flyreiser: Basert på reiser bestilt gjennom Ruters reisebyrå. Data for 2019 og 2020 mangler.
Reiser med bil: Basert på utbetalt kjøregodtgjørelse. DEFRA-faktorer per km (dette er dog trolig for høyt gitt norsk elbilandel).
Avvikskjøring: Beregnet basert på planlagt kjøring.
Produksjon av dekk: Bussene bytter sine dekk én gang i året. Estimert utslipp knyttet til dette er basert på EDP for Continental lastebildekk, samt antall hjul i bussparken.
Etablering av ladeinfrastruktur på bussanlegg:
Lindøya base: Basert på materialbruk og mengde, samt utslippsverdier fra EDPer. Kun vesentlig materialer er med i regnestykket. Metode for beregningene er basert på standarden som også ligger til grunn for kravene i teknisk forskrift (TEK17) om klimagassberegninger (NS3720:2018)
Holdeplassmøblering: Utslippene er estimert som et snitt av avtrykket til tilsvarende produkter med EPDer («industry average emission factors»).

Direkte klimagassutslipp

Scope 1-utslipp er direkte utslipp fra kilder som eies eller kontrolleres direkte av organisasjonen.

For Ruter er dette eksosutslipp fra busser og båter, hvor kontrakten bestemmer både hvor det skal kjøres, når det skal kjøres og hva det skal kjøres med.

Ruters mål er å redusere de direkte klimagassutslippene til null i løpet av 2030. I 2024 gikk Ruters totale scope 1-utslipp ned med i underkant av 4% sammenlignet med 2023, fra 49.398 tonn CO₂e til 47.558 tonn CO2e. I Oslo var reduksjonen 90%, da stort sett alle kjøretøy i Oslo nå drives batterielektrisk, fra 4432 tonn CO₂e til 429 tonn CO₂e.

Scope 2-utslipp er utslipp knyttet til å produsere strøm og fjernvarme.

For Ruter er dette først og fremst elektrisitet som brukes til å lade elektriske kjøretøy og båter. Strømforbruk til Ruters kontorvirksomhet hører også hjemme her. Dette gjelder også strømforbruket knyttet til serverparker som benyttes av Ruter og TET Digital, men det er ennå ikke tallfestet.

Scope 2-utslipp beregnes på to måter:

Lokasjonsbasert metode beregner klimagassutslipp fra strømforbruket basert på gjennomsnittlige utslippsfaktorer for elektrisitetsproduksjon i det geografiske området hvor forbruket skjer.

Markedsbasert metode tar hensyn til avtaler om kjøp av fornybar energi eller opprinnelsesgarantier. Ruter krever at operatør kjøper opprinnelsesgarantier for strømmen de bruker til å drifte tilbudet. Det betyr at utslipp fra produksjon av strømforbruket til transporttilbudet føres som uten klimagassutslipp.

For strøm det ikke kjøpes opprinnelsesgarantier for skal utslippsfaktoren for europeisk restmiks benyttes. Dette er et estimat for utslipp fra kraftproduksjon i Europa etter at strøm som er omfattet av opprinnelsesgarantier er trukket fra. Faktoren for den europeiske restmiksen beregnes årlig av Association of Issuing Bodies (AIB), som administrerer ordningen med opprinnelsesgarantier.

Utslippsfaktoren for markedsmiksen varierer fra år til år, avhengig av produksjonen av energi i Europa og hvor mye av den produserte strømmen som er omfattet av opprinnelsesgarantier.

Fordi Ruter krever at strøm som driver transporttilbudet skal være omfattet av opprinnelsesgarantier, regner vi at utslipp fra elektriske kjøretøy og båter, samt trikk og T-bane er null for markedsbasert metode.

Ruter kjøper ikke opprinnelsesgarantier for strøm til kontordrift.

Scope 3-utslipp er indirekte utslipp, det vil si utslipp som skjer i en bedrifts verdikjede, i aktiviteter som bedriften ikke kontrollerer.

I 2024 utvidet Ruter sitt klimagassregnskap for indirekte utslipp ytterligere. Vi kartla Ruters verdikjede og definerte avgrensninger for hvilke utslipp som skal inkluderes, basert på både påvirkningsmulighet og utslippenes størrelse.

Ruters indirekte utslipp deles i fem kategorier:

  1. Produksjon og vedlikehold av materiell – utslipp knyttet til produksjon og vedlikehold av kjøretøyflåten
  2. Kjøring og seiling – utslipp fra kjøring og seiling som Ruter ikke har operasjonell kontroll over
  3. Etablering og drift av anlegg og ladeinfrastruktur – inkludert bussanlegg, sjåførfasiliteter og kaianlegg
  4. Etablering og vedlikehold av dedikert infrastruktur – som trikkeskinner, holdeplasser og annen transportinfrastruktur
  5. Administrative utslipp – møbler og byggeprosjekter, forretningsreiser og innkjøp av IT-utstyr og kontormateriell

I 2024 gikk Ruters indirekte utslipp ned 58% i forhold til 2023. Dette henger imidlertid ikke sammen med tiltak for å redusere scope 3-utslipp, men at det ble faset inn 258 nye elektriske busser i 2023, mot ingen i 2024. Scope 3-utslippene vil i årene fremover gjøre hopp idet gamle transportkontrakter løper ut og erstattes med nye.

Ruters totale utslipp var i 2024 på 86.414 tonn CO₂e etter lokasjonsbasert metode, og 83.938 tonn CO₂e etter markedsbasert metode.

Direkte utslipp i tonn CO2e (TtW)20172018201920202021202220232024
Totalt44 42953 03141 91026 19919 60554 54948 73145 847
Oslo15 71120 52116 69914 70612 3949 1444 432429
Akershus28 71832 50925 21211 4937 21045 40544 29945 417
Buss35 44645 55634 86721 76516 26751 44445 58942 744
Oslo15 71120 52116 69914 70612 3119 1443 78685
Akershus19 73525 03418 1697 0593 95642 30141 80342 659
Buss - Avvikskjøring646345
Oslo646345
Båt8 9837 4757 0434 4343 3383 1052 4962 758
Oslo000083000
Akershus8 9837 4757 0434 4343 2553 1052 4962 758
Biogent totalt36 23143 37651 04357 35667 94926 12823 12714 828
Oslo14 74518 44120 21118 97621 43817 96313 1226 417
Akershus21 48524 93630 83238 38046 5118 1659 7488 310
Avvikskjøring Oslo256101

NB: Utslippene i denne tabellen er allerede medregnet i klimaregnskapet.

Forbruk av strøm i MWh20172018201920202021202220232024
Totalt121 328126 065127 874141 622154 513171 651182 107191 881
Oslo121 328126 065126 277131 046143 200159 972170 774180 902
Akershus001 59710 57611 31311 67911 33310 978
Buss003 3949 93712 46920 88037 23352 161
Oslo001 7974 8466 56415 14331 96346 940
Akershus001 5975 0915 9055 7375 2705 221
Buss - Avvikskjøring92
Oslo92
Akershus0
Båt0005 4855 4086 7887 4777 211
Oslo000001 3571 6471 731
Akershus0005 4855 4085 4315 8305 480
Trikk20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Oslo20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Akershus
T-bane101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Oslo101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Akershus
Spesialskyss1 0981 7883 477
Oslo5871 5553 199
Akershus511233278
Selvkjørende4
Oslo4
Akershus0
HENT44
Oslo44
Akershus0

NB: Utslippene i denne tabellen er allerede medregnet i klimaregnskapet.

Utslippsintensitet per passasjerkilometer (kg fossil CO2e / pkm)20172018201920202021202220232024
Totalt0,0200,0230,0180,0200,0140,0380,0310,028
Oslo0,0120,0150,0120,0210,0160,0090,0040,000
Akershus0,0340,0370,0270,0190,0110,1030,0920,090
Buss0,0270,0330,0240,0260,0180,0680,0550,050
Oslo0,0330,0400,0300,0570,0470,0270,0120,001
Akershus0,0240,0290,0200,0120,0060,1000,0900,087
Båt0,3920,3030,2740,2840,2210,1470,1060,125
Oslo0,0000,0000,0000,0000,0440,0000,0000,000
Akershus0,4450,3560,3080,3140,2470,1670,1230,145
Trikk0,0010,0020,0020,0040,0040,0070,0050,004
Oslo0,0010,0020,0020,0040,0040,0070,0050,004
Akershus
T-bane0,0020,0020,0020,0020,0030,0040,0030,002
Oslo0,0020,0020,0020,0020,0030,0040,0030,002
Akershus
Utslippsintensitet per nettoinntekt (kg fossil CO2e / kr)20172018201920202021202220232024
Totalt0,00013
Oslo0,00000
Akershus0,00012
Buss0,00005
Oslo0,00000
Akershus0,00005
Båt0,00007
Oslo0,00000
Akershus0,00007
Trikk0,00000
Oslo0,00000
Akershus
T-bane0,00000
Oslo0,00000
Akershus
Energiforbruk og fornybarandel20172018201920202021202220232024
Energi (MWh) 418 598 500 007 519 057 502 086 525 236 519 856 490 100 452 099
Oslo 237 306 281 226 300 006 289 297 301 744 286 132 252 896 214 514
Akershus 181 293 218 781 219 051 212 789 223 492 233 724 237 204 237 584
Energi fornybar (MWh) 261 113 305 891 344 844 394 449 446 649 280 051 263 347 239 686
Oslo 184 096 210 320 224 589 225 699 249 405 247 457 230 439 210 266
Akershus 77 017 95 571 120 255 168 749 197 244 32 595 32 908 29 419
Energi fornybarandel62 %61 %66 %79 %85 %54 %54 %53 %
Oslo78 %75 %75 %78 %83 %86 %91 %98 %
Akershus42 %44 %55 %79 %88 %14 %14 %12 %
Energi (MWh) buss 280 746 356 147 373 204 352 040 369 301 350 331 327 817 289 776
Oslo 113 715 152 743 173 394 161 364 163 343 140 111 109 828 76 626
Akershus 167 030 203 404 199 810 190 676 205 958 210 219 217 990 213 150
Energi fornybar (MWh) buss 137 522 177 408 216 433 261 030 303 150 128 089 116 434 98 155
Oslo 60 506 81 837 97 977 97 766 111 314 101 436 90 226 75 090
Akershus 77 017 95 571 118 456 163 264 191 836 26 653 26 208 23 065
Energi fornybarandel buss49 %50 %58 %74 %82 %37 %36 %34 %
Oslo53 %54 %57 %61 %68 %72 %82 %98 %
Akershus46 %47 %59 %86 %93 %13 %12 %11 %
Energi (MWh) trikk20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Oslo20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Energi fornybar (MWh) trikk20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Oslo20 14022 42324 31922 80021 78835 48731 59628 502
Energi fornybarandel trikk100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Oslo100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Energi (MWh) t-bane101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Oslo101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Energi fornybar (MWh) t-bane101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Oslo101 188103 642100 161103 400114 848107 398104 013100 390
Energi fornybarandel t-bane100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Oslo100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %100 %
Energi (MWh) båt 16 525 17 795 21 373 23 846 19 299 19 570 16 972 17 670
Oslo 2 263 2 418 2 132 1 734 1 765 2 549 1 684 1 738
Akershus 14 262 15 376 19 241 22 112 17 534 17 022 15 289 15 932
Energi fornybar (MWh) båt 2 263 2 418 3 931 7 219 6 863 7 980 7 514 7 218
Oslo 2 263 2 418 2 132 1 734 1 455 2 549 1 684 1 738
Akershus - - 1 799 5 485 5 408 5 431 5 830 5 480
Energi fornybarandel båt14 %14 %18 %30 %36 %41 %44 %41 %
Oslo100 %100 %100 %100 %82 %100 %100 %100 %
Akershus0 %0 %9 %25 %31 %32 %38 %34 %
Energi (MWh) spesialskyss - - - - - 7 070 9 701 15 713
Oslo - - - - - 587 5 776 7 211
Akershus - - - - - 6 483 3 926 8 502
Energi fornybar (MWh) spesialskyss - - - - - 1 098 3 790 5 373
Oslo - - - - - 587 2 920 4 499
Akershus - - - - - 511 870 874
Energi fornybarandel spesialskyss16 %39 %34 %
Oslo100 %51 %62 %
Akershus8 %22 %10 %
Energi (MWh) selvkjørende4
Oslo4
Energi fornybar (MWh) selvkjørende4
Oslo4
Energi fornybarandel selvkjørende100 %
Oslo100 %
Energi (MWh) HENT44
Oslo44
Energi fornybar (MWh) HENT44
Oslo44
Energi fornybarandel HENT100 %
Oslo100 %

Grunnet usikker rapportering på drivstofforbruk for busser og båter fra 2017-2019, i tillegg til bruk av oppdatert faktor for omregning til energi, vil en del av tallene for energi (da særlig 2017-2019) kunne avvike fra tidligere nedlastbare rapporter.

Overordnet fotnote;
Beregningene av utslippsintensitet inneholder kun direkte utslipp fra fossilt drivstoff for buss og båt, og utslipp fra kjørestrøm iht lokasjonsbasert metode for trikk og t-bane.

Spesifikke fotnoter (utslippsintensitet per pkm);
Total + total-Viken + buss-Viken (altså tre steder): Endret metode for beregning av passasjerkilometer for regionbusser fra 2022. Tallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.

Dilemma

Elektrifiseringen av Ruters transporttilbud reduserer de direkte utslippene av klimagasser til null. Samtidig er batterienes leverandørkjede knyttet til høy risiko for både uanstendige arbeidsforhold, menneskerettighetsbrudd, miljøødeleggelser og store klimagassutslipp.

Å skaffe tilveie troverdig informasjon om batterienes leverandørkjede har hittil vært så å si umulig. Batteriforordningen vil forhåpentlig legge til rette for bedre informasjon om batterienes leverandørkjede, både når det gjelder klimagassutslipp, miljøpåvirkning, arbeidsforhold og menneskerettigheter.

Klimarisiko

Gjennom den doble vesentlighetsanalysen har Ruter identifisert fire klimarelaterte risikoer, hvorav tre kategoriseres som overgangsrisikoer, og én som fysisk risiko:


  • Overgangsrisikoer: Økte CO₂-avgifter, høyere ladekostnader og omdømmerisiko knyttet til negativ klimapåvirkning i verdikjeden.

  • Fysisk risiko: Finansiell risiko for driftsstans i kollektivtilbudet som følge av ekstremvær.

Ruter er sårbar for endringer i vær og klima. Det erfarte Ruter vinteren 2023/2024. En av konklusjonene i Norconsults evaluering av hvorfor vinteren gikk så hardt utover busstilbudet vårt, er at klimaendringer gjør ekstremt vær mer sannsynlig.

Klimarisiko vil fremover være et viktig tema for Ruter, og vi vil intensivere arbeidet med å håndtere klimaendringene. Blant annet vil Ruter gjennomføre en helhetlig klimarisikoanalyse i tråd med anbefalingene fra Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD). Denne analysen vil omfatte både fysisk klimarisiko og risikoer og muligheter forbundet med overgangen til et lavutslippssamfunn.

I 2023 publiserte Ruter en analyse av hvilke risikoer selskapet står overfor som følge av endringer i vær og omgivelser. Disse er oppsummert i tabellen:

Klimarisiko kategoriKlimarisiko hendelse
Nedbør
  • Ekstremnedbør på kort tid
  • Mye nedbør over en sesong eller lengre
  • Lite nedbør over en lengre periode
Havnivåstigning
  • Stormflo
  • Økning i havnivået over tid
Temperaturendringer
  • Ekstremt lave temperaturer
  • Ekstremt høye temperaturer
  • Temperaturendringer over lenger perioder
Storm og vind
  • Vind med høy hastighet

Analysen berørte også kort overgangsrisiko og tilhørende muligheter – og identifiserte både muligheter og risikoer forbundet med overgangen til et lavutslippssamfunn:

  1. Muligheter: Ruter spiller en sentral rolle i overgangen til et lavutslippssamfunn. Kollektivtrafikken bidrar til å dekke reisebehovet med lavere klima- og miljøavtrykk enn personbilen, noe som gir en fordel for Ruter.
  2. Driftsrisiko: En helelektrisk flåte innebærer sårbarhet i et ustabilt energimarked med varierende strømpriser.
  3. Regulatorisk risiko: Strengere klimapolitikk og nye reguleringer, som økte CO₂-avgifter, kan påvirke kostnadsbildet.
  4. Forsyningsrisiko: Tilgang til kritiske materialer og komponenter for elektrifisering av kjøretøyflåten kan bli en utfordring.

I Ruters klimarisikoanalyse fra 2023 ble det også vurdert hvordan ekstremvær og klimaendringer kan true infrastrukturen i mobilitetssektoren.

Klimarisiko-hendelseRisiko
Ekstremnedbør på kort tid
  • Oversvømmelse på skinnegående infrastruktur og nettverk kan føre til driftsutfordringer.
  • Endringer i grunnforhold kan føre til risiko for jordras og skred som både kan ramme vegnett og skinnegående infrastruktur, samt bygningsmasser slik som bussanlegg. Medfører en sikkerhet- og driftsrisiko.
  • Oversvømmelse av nettverk slik som t-bane og underpassasjer kan føre til risiko for drift, sikkerhet og fremkommelighet.
  • Store mengder med snø skaper problemer for fremkommelighet i trafikken.
  • Økt mengde avfall som fraktes ut i fjorden med risiko for å påvirke fergedriften ved å havne i propell og ødelegge skrog
Mye nedbør over en lenger periode
  • Oversvømmelse som kan føre til vanninntrenging i tunneler.
  • Fare for leirskred som følge av økt nedbør og erosjon, som kan ramme infrastruktur og drift.
Lite nedbør over en lengre periode
  • Tørke og mulig vannmangel som følge av lite nedbør, med risiko for fallende servicenivå, eksempelvis ved mangel på vask av kjøretøy.
Klimarisiko-hendelseRisiko
StormfloOversvømmelse av sjøvann på nettverk og infrastruktur, eksempelvis på T-banestasjon, T-banetunneler og trikkeskinner. Medfører drifts- og sikkerhetsrisiko.
Økning av havnivået over tidRisiko for at fergeterminaler og fergekaier vil havne under vann ved økende havnivå.
Klimarisiko-hendelseRisko
Ekstremt høye temperaturer
  • Risiko for utvidelse av skinner som vil kunne føre til signalfeil og driftsrisiko.
  • Risiko for overoppheting for sjåfører/ansatte og kunder om bord på kjøretøy. Service- og driftsrisiko.
  • Økende behov for kjøling av motorer på kjøretøy.
Temperaturendringer over lengre tid
  • Risiko for tørkeperioder som reduserer vannstanden i Oslo
  • Risiko for at mildere vintre fører til flere dager med underkjølt regn, som medfører en risiko for sikkerhet og drift.
  • Ny type vekst i sjøen som setter seg på båtene
Klimarisiko-hendelseRisiko
Vind med høy hastighetVind med høy hastighet kan føre til skade på infrastruktur og nettverk, eksempelvis ved trefall. Medfører en sikkerhet- og driftsrisiko.

Det er ikke blitt gjort en analyse av den klimarelaterte robustheten til Ruters strategi og forretningsmodell. Ruters strategi og forretningsmodell må likevel kunne sies å i stor grad være kompatibel med overgangen til et nullutslippssamfunn, ved å flytte persontransport fra privatbil til kollektive løsninger.

Tiltak for klimatilpasning

Vinteren 2023/24 viste for alvor at økt nedbør fra klimaendringene ikke bare kommer som regn, men også som snø. Enkelte dager var preget av svært vanskelige kjøreforhold, med mange kansellerte avganger og negative konsekvenser for våre kunder.

Det har derfor gjennom 2024 blitt jobbet systematisk med å sikre et kollektivsystem som er bedre rustet for dager med utfordrende værforhold, særskilt på vinteren hvor konsekvensene er størst.

Dette inkluderer bruk av piggdekk eller grovere dekk på drivakslingen på en rekke busser for å sikre god fremkommelighet. Piggdekk er et omdiskutert tiltak som medfører økt veislitasje og økt luftforurensing, og vil bli grundig evaluert etter vinteren 2024/25.

For T-banen er det gjort grep for å redusere konsekvensene av store snømengder på kort tid, bl.a. børster på sporveksler utenfor tunneler og oppgradert styreanlegg for oppvarming av sporveksler.

Det er også etablert bedre rutiner for beredskap både hos Ruter, operatører og andre aktører, bl.a. tettere dialog med Bymiljøetaten om prioritering av brøyting. Det er også utarbeidet en prediksjonsmodell som kombinerer en rekke datakilder til å varsle om særskilt utfordrende dager i forkant. Enkelte operative oppgaver, bl.a. på kundeservice, er i løpet av 2024 automatisert for å sikre bedre kapasitet til å svare ut kundehenvendelser. Det er også gjort en rekke grep for å bedre kundeinformasjonen når det oppstår mange avvik.

Øvrig

Ruter har ikke beregnet forventede finansielle konsekvenser av risiko og muligheter.

Klimahensyn tas ikke med i beregningen av godtgjørelsen til Ruters styre, ledelse og tilsynsorganer.