Hopp til innhold
ESRS E4: Biologisk mangfold og økosystemer

Ruters påvirkning på natur

Biologisk mangfold og økosystemer er nytt som vesentlig bærekrafttema for Ruter.

En flue hviler på en klase av gulgrønne blomster i forgrunnen. En uskarp hvit båt er synlig på vannet i bakgrunnen.

Foto: Ruter As/Hampus Lundgren

Hvorfor er temaet vesentlig?

Utbygging av bussanlegg kan ha en negativ påvirkning på naturen, avhengig av hvor det bygges. I tillegg medfører ressursbruken ved produksjon av kjøretøy en belastning på miljøet.

Påvirkning, risiko og muligheter

I 2024 gjennomførte Ruter en dobbel vesentlighetsanalyse, og definerte ni vesentlige temaer som utgangspunkt for selskapets bærekraftrapportering. For hvert tema identifiserte vi videre påvirkning, risiko og muligheter.

Dette er påvirkning og risiko identifisert for tema ESRS E4 Biomangfold og økosystemer:

TEMABESKRIVELSE
Drivere til tap av biomangfoldPotensiell negativ påvirkning gjennom utbygging og drift av bussanlegg og andre fasiliteter.
Drivere til tap av biomangfoldNegativ påvirkning gjennom utvinning og prosessering av råvarer og innsatsfaktorer.

Ruter har foreløpig ikke gjennomført en grundig analyse av påvirkninger, risikoer og muligheter knyttet til dette temaet. Det finnes heller ingen etablerte policyer på natur som definerer mål, hensyn som tas og balansen mellom disse, ressursbruk eller konkrete tiltak.

Likevel er det rimelig å legge til grunn at Ruters strategi og forretningsmodell i stor grad er forenlig med de globale målene for biologisk mangfold og økosystemer. Kollektivtransport krever mindre areal enn privatbiler, noe som reduserer behovet for veiutbygging og parkeringsplasser. Dette bidrar til bevaring av naturområder og minimerer inngrep i økosystemer.

Identifiserte områder

Ruter har identifisert utbygging av bussanlegg som en potensiell negativ påvirkning på naturen. Om det har en vesentlig negativ påvirkning, avhenger av området et anlegg blir bygget på.

Per i dag er 26 fullverdige bussanlegg i drift. Full oversikt over økologisk status på disse anleggene og deres eventuelle påvirkningsområder foreligger ikke. Bussanleggene til kontrakten for busstjenester i Follo er blitt oppgradert i 2024/2025 – med blant annet kapasitetutvidelse og tilrettelegging for elektriske busser.

I tillegg har Ruter en negativ påvirkning på natur gjennom utvinning og prosessering av råvarer og innsatsfaktorer. Elektriske kjøretøy krever metaller som stål og aluminium, som krever store ressurser å utvinne. Videre trengs det mineraler som litium, kobolt og nikkel til produksjon av batteriene. Disse utvinnes ofte gjennom gruvedrift med naturinngrep.
Produksjon av naturgummi til dekk har også utfordringer knyttet til nedbygging av regnskog.