Hopp til innhold
ESRS E: Taksonomi

Taksonomi

Ruter omfattes av EUs taksonomiforordning, et regelverk som definerer hvilke økonomiske aktiviteter som kan klassifiseres som bærekraftige innenfor EU. Formålet er at investeringer skal styres i en mer bærekraftig retning.

En blå trikk med nummer 402 svinger i et veikryss i urbane omgivelser, med en bygning og trær i bakgrunnen.

Ruter As/Nucleus, Øyvind Ganesh Eknes

EU har utarbeidet en liste over økonomiske aktiviteter som er taksonomiomfattet – såkalt «eligible». Det er aktiviteter som har potensial til å bidra til EUs klima- og miljømål.
For at en «eligible» aktivitet faktisk skal kunne regnes som bærekraftig etter taksonomien – såkalt «aligned» – må den oppfylle følgende kriterier:

  1. Bidra vesentlig til minst ett av følgende miljømål:
    1. Begrensning av klimaendringer
    2. Klimatilpasning
    3. Bærekraftig bruk og beskyttelse av vann- og marine ressurser
    4. Omstilling til en sirkulær økonomi
    5. Forebygging og kontroll av forurensning
    6. Beskyttelse og gjenoppretting av biologisk mangfold og økosystemer
  2. Ikke forårsake betydelig skade på noen av de andre miljømålene («do no significant harm»)

Ruter omfattes av taksonomien, og er dermed «eligible», da kollektivtransport faller inn under aktiviteten «By- og forstadstransport, veitransport av passasjerer» («Urban and suburban transport, road passenger transport»).

Ruters bidrag

Ruter oppfyller taksonomiens krav om vesentlig bidrag til begrensning av klimaendringer gjennom:

  • En hovedsakelig elektrisk kjøretøysflåte – busser, biler, trikker, T-baner og båter
  • Alle gjenværende fossile busser er av EURO VI-standard, den strengeste utslippskravstandarden for tunge kjøretøy i EU og EØS

Likevel – og i likhet med andre transportaktører i Norden – står Ruter overfor utfordringer knyttet til kravet om å «ikke forårsake betydelig skade» på miljømålet forebygging og kontroll av forurensing.

Dette skyldes at Ruters busser benytter helårsdekk, som ikke oppfyller den nødvendige lave rullemotstanden for å være taksonomigodkjent, ettersom regelverket ikke tar hensyn til nordiske forhold.

Ruter stiller for øvrig krav om regummiering av dekk på flere av sine kontrakter for å redusere dekkavfall. Selv om regummiering er et positivt miljøtiltak, møter disse dekkene samme utfordring med rullemotstand, og er heller ikke «aligned».

Som følge av dette oppfyller Ruter taksonomiens krav til «eligible», men er ikke fullt ut «aligned».