Dialog og innspill fra kundene
Ruter anerkjenner at vi må ha tett dialog med de kundene som opplever de største barrierene med å ta kollektivtransport, og medvirkning er et av våre viktigste verktøy for å sikre at vi ivaretar alle. Vi har tro på tidlig medvirkning av et mangfold av kunder, nettopp for å lage det beste tilbudet til kundene.
Vi etablerte et fast samarbeidsmøte med interesseorganisasjonene i 2019, Samarbeidsmøte mindre ulikhet. Her møter representanter fra Norges Handikapforbund, Blindeforbundet, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO), Hørselshemmedes landsforbund, Norsk forbund for utviklingshemming, Mental Helse og Det sentrale eldrerådet.
Vi møtes fem ganger i året, samt det settes opp egne møter til aktuelle saker ved behov. Saker som har vært oppe i 2024 er blant annet innkjøp av nye T-banevogner, høyttalerinformasjon, Ruter-appen, tilgjengelighetsinformasjon og nytt signal og sikringssystem på T-banen.