Hopp til innhold

Eiermelding

Ruter utarbeider årlige eiermeldinger som viser i hvilken grad selskapet oppfyller eiernes mål.

En buss og en syklist deler en landevei med gress og trær under en klarblå himmel. En traktor er synlig i bakgrunnen.

Foto: Ruter As/Nucleus, Mathilde Palmers

I henhold til Oslo kommunes og Akershus fylkeskommunes eierstrategi for Ruter As, også gjeldende for Viken fylkeskommune, sist oppdatert i forbindelse med generalforsamlingen for 2019, skal Ruter utarbeide årlige eiermeldinger:

«Det skal utarbeides årlige eiermeldinger. Eiermeldingen skal primært vise i hvilken grad selskapet oppfyller selskapets formål og resultatmål, gi informasjon om planlagte endringer i tjenestetilbudet, samt vesentlige endringer i kostnadsnivået for selskapet. Resultater fra styrets egenevaluering skal utarbeides og oversendes eierne årlig.»

Mål- og resultatoppnåelse

Ruters overordnede strategi, Målbilde for bærekraftig bevegelsesfrihet, ble lansert i 2020. Ruter er til for fellesskapet og de strategiske målsetningene tar utgangspunkt i forventningene satt av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune om en god og bærekraftig utvikling av mobilitet i regionen.

Ruter mener selskapet best kan bidra til bærekraftig bevegelsesfrihet ved å vinne kundegrensesnittet i selskapets region. Det kan kun skje ved å tilby kundene attraktive tjenester som de ønsker å benytte.

Oppfølgingen av selskapets styringsindikatorer er en del av eierstyringen. Styringsindikatorene vedtas av Ruters styre, og fastsettes årlig på generalforsamlingen. De tar utgangspunkt i eierstrategien og budsjettvedtak gjort av Oslo bystyre og Akershus fylkesting. Videre setter eiernes samferdsels- og klimapolitiske målsetninger, FNs bærekraftsmål og Ruters målbilde rammene for disse.

Styringsindikatorene for 2024 ble vedtatt av styret 19. desember 2023 og fastsatt av eierne på generalforsamlingen 19. april 2024. Utover indikatorene som ble fastsatt av styret i desember, vedtar generalforsamlingen årlig egne måltall for administrativ effektivitet og driftseffektivitet.

Ruters overordnede mål

Ruters hovedmål er å tilby attraktiv kollektivtransport, bidra til bærekraftige byer og samfunn, samt fortjene tillit og oppslutning. Styringsindikatorene blir månedlig rapportert til selskapets ledelse i Månedsrapport for Ruter As. Rapporten behandles deretter av styret og oversendes deretter til eierne.

Tilby attraktiv mobilitet

StyringsindikatorerMålResultat
Markedsandel kollektiv, sykkel, gange og sparkesykkel56,0 %53,8 %
Trafikkutvikling kollektivt5,0 %3,0 %
Tilfredshet med kollektivtilbudet73,0 %69,1 %
Nytt kundegrensesnitt (tilfredshet med Ruter-appen)8684
Opplevd bevegelsesfrihet funksjonshemmede4239

Markedsandel kollektiv, sykkel, gange og sparkesykkel

Gjennom året har markedsandelen hatt en svakt negativ utvikling. Resultatet for 2024 endte på 53,8% som er under målet på 56%.

Trafikkutvikling kollektivt

Trafikkutvikling for kollektivtrafikken hatt en positiv utvikling, og viser en vekst på 3% sammenliknet med 2023, men under målet på 5%.

Tilfredshet med kollektivtilbudet

Resultatene for tilfredshet fikk en drastisk nedgang i januar og februar og har ligget nokså stabilt under måltallsnivå gjennom året. Indikatoren endte på 69,1% og er under målet på 73%.

Nytt kundegrensesnitt – tilfredshet med Ruter-appen

I 2024 har tilfredshet med Ruter-appen vist en påfallende stabilitet gjennom året, og har konsekvent ligget rundt 84, Ved årets slutt endte vi på 84, som er marginalt under målet på 86. Denne stabiliteten tyder på at Ruter-appen har møtt de fleste av kundenes behov på en tilfredsstillende måte, men indikerer også at det fortsatt er rom for forbedringer får å nå målet om enda høyere kundetilfredshet i fremtiden.

Opplevd bevegelsesfrihet funksjonshemmede

Bevisstgjøring og kunnskapsheving er stikkord for denne indikatoren. Det er et møysommelig langsiktig arbeid og ser vi utviklingen i 2024 under ett, er det en forsiktig oppgang å spore i resultatene. Måltallet på 42 ble ikke nådd, resultatet endte på 39. Innsats på de forskjellige delområder er likevel viktig. Både opplæring av personell og utrulling av bedre tilrettelagt utstyr vil bidra også fremover.

Bidra til bærekraftige byer og samfunn

StyringsindikatorerMålResultat
Utslippsfri 202858,0 %57,1 %
Trafikksikkerhet (drepte/hardt skadde/lettere skadde)0/0/00/1/57
Sirkularitet i anskaffelser32,0 %32,0 %
Opplevd diskriminering081

Utslippsfri 2028

Resultatene for utslippsfri-indikatoren følger kommende kontraktsrotasjoner og er målsatt i forhold til disse. For 2024 var målet satt til 58% helårseffekt. Resultatet endte litt under mål, 57,1%. I løpet av 2025 tas et nytt steg i retning utslippsfri kollektivtransport og måltallet nærmer seg 70% utslippsfri kjøring ved utgangen av året.

Trafikksikkerhet

Det er viktig for Ruters kunder, befolkning og sjåfører at de opplever kollektivtilbudet som trygt. Ruter har en visjon om at ingen skal bli drept eller hardt skadd når de reiser med oss. Selskapet samarbeider med alle operatørene på T-bane, trikk, buss og båt for å oppnå visjonen. I 2024 har ingen personer mistet livet, men en person ble hardt skadd i en ulykke der Ruter var involvert (gjelder skader og ulykker tilknyttet T-bane, trikk, buss og båt). Ethvert tilfelle er ett for mye, og Ruter jobber målrettet i hele produksjonskjeden med å bedre trafikksikkerheten for reisende, sjåfører og andre trafikanter.

Sirkularitet i anskaffelser

Innhold i denne indikatoren beskriver andel kontrakter som leverer tjenester med et vesentlig redusert klima- og miljøfotavtrykk, målt i kontraktsverdi. Måltall for 2024 var 32% og resultatet endte på mål, 32%. Ruter ønsker i sine anskaffelser å legge til grunn høyere ambisjoner enn krav som er pålagt gjennom lov og forskrift.

Opplevd diskriminering

Ruter har en nullvisjon for opplevd diskriminering hos kundene våre. I denne indikatoren måler vi antall kunder som har opplevd diskriminering fra en sjåfør. Målemetoden er basert på kundehenvendelser. I 2024 var det 82 henvendelser som ble vurdert som diskriminering fra en sjåfør. Tiltak for å redusere diskrimineringssaker er tydeligere regler for hvor stor rullestol som kan komme om bord, sjåføropplæring samt tettere oppfølging av hvert diskrimineringstilfelle.

Fortjene tillit og oppslutning

StyringsindikatorerMålResultater
Omdømme i befolkningen4530
Effektiv økonomisk drift (MNOK)-20174
StyringsindikatorerMålResultat
Betalingsandel93 %90,8 %
Administrativ effektivitet16,1 %13 %
Driftseffektivitet31,6 %32,5 %

Omdømme i befolkningen

Omdømmet vårt opplevde betydelige utfordringer i begynnelsen av året, primært grunnet en krevende vinterdrift preget av innstillinger, forsinkelser og negativ medieoppmerksomhet. Selv om vi observerte en gradvis forbedring utover året, endte den gjennomsnittlige omdømmescoren for 2024 på 30. Dette var vesentlig lavere enn målet på 45, og understreker behovet for fortsatt fokus på driftsstabilitet og kundetilfredshet i tiden fremover.

Effektiv økonomisk drift

Det økonomiske resultatet for 2024 er på 174 millioner kroner, mot et årsbudsjett på minus 20 millioner kroner. Resultatet avviker fra budsjett, men er i henhold til oppdaterte prognoser.

Betalingsandel

Betalingsandelen for 2024 viste en stabil trend, men nådde ikke opp til vårt fastsatte mål. Med en målsetting på 93% for året, observerte vi at betalingsandelen holdt seg konsekvent rundt 91% fra fjerde kvartal 2023 og gjennom hele 2024. Året ble avsluttet med en endelig betalingsandel på 91%, som er under vårt opprinnelige mål. Denne stabiliteten, selv om den er under målsetningen, indikerer en viss robusthet i kundenes betalingsvilje, men understreker samtidig behovet for ytterligere tiltak for å nå våre ambisjoner om økt betalingsandel i fremtiden.

Administrativ effektivitet

Administrativ effektivitet er målt som antallet administrative årsverk delt på totalt antall årsverk. Målet for 2024 ble nådd.

Driftseffektivitet

Tallet for driftseffektivitet måles som kostnad per reise, og er for 2024 lik 32,47 kroner mot mål på 31,6 kroner. Avviket fra måltallet skyldes i hovedsak at trafikktallene ble noe lavere enn budsjettert.

En transittoffiser sjekker en kvittering på en overfylt t-bane. Passasjeren sitter og holder en telefon og et kort, mens betjenten står og lener seg litt fremover.

Foto: Ruter As/Nucleus AS, Mathilde Spieler Palmers

Tilbudet 2024

Året 2024 var et litt turbulent år og attraktiviteten i kollektivtrafikken har gått litt ned. Hovedårsaken er ytre påvirkninger, som en strengere vinter enn vi har vært vant til i kombinasjon med manglende bussleveranser til to busskontrakter som startet opp i desember 2023. Arbeidet med å gjenopprette tilliten er i god gjenge og resultater av dette forventer vi å se i løpet 2025. Dette er svært viktig å lykkes med for fortsatt å stimulere til reiselyst på bekostning av bilen.

Rekonstruksjonen av Unibuss påvirket Ruter i stor grad gjennom våren og sommeren. Med god hjelp fra eierne våre unngikk vi en konkurs, som ville fått svært store konsekvenser for kundene våre. En hasteanskaffelse av busstjener ble gjennomført både for storbuss i Vestre Aker og Bærum, og for et lite antall biler i bestillingstrafikken i Follo.

Det har blitt gjennomført flere større og mindre tilbudstilpasninger i løpet av 2024, hvor stengningen av Ring 1 var den desidert største og berørte flest kunder både intern i Oslo og pendlere inn fra vestregionen. Alt i alt har dette gått veldig bra, og vi ser en liten økning i etterspørselen på flere av linjene i Asker og Bærum. I Oslo er busslinje 26 mellom Bislett og Ellingsrudåsen opprettet etter ønske fra eierne og bydelene i Groruddalen, og et prøveprosjekt med ekspressbuss på linje 70 i Østensjø bydel er igangsatt. Trikkelinje 11 over Briskeby ble midlertidig nedlagt i påvente av trasétilpasninger for SL18. Som følge av dette ble frekvensen over Frogner og Homansbyen fordoblet som et kompenserende tiltak.

Det har også pågått forberedelser til de omfattende anleggsarbeidene som skal gjennomføres på T-banen i 2025, knyttet til installering av nytt signalsystem (CBTC) og ombyggingen av Majorstuen stasjon. Også forberedelsene til oppstart av nye anbudskontrakter i Follo i juni 2025 har hatt stort fokus i 2024.

Vesentlige endringer i kostnadsnivået

Endringer i kostnadsnivået rapporteres løpende gjennom året i månedsrapporten som oversendes Ruters eiere.

Styrets egenevaluering

Det er en midlertidig forskyvning av evalueringstidspunktet i 2024, til første kvartal 2025.