Tilbudet 2024
Året 2024 var et litt turbulent år og attraktiviteten i kollektivtrafikken har gått litt ned. Hovedårsaken er ytre påvirkninger, som en strengere vinter enn vi har vært vant til i kombinasjon med manglende bussleveranser til to busskontrakter som startet opp i desember 2023. Arbeidet med å gjenopprette tilliten er i god gjenge og resultater av dette forventer vi å se i løpet 2025. Dette er svært viktig å lykkes med for fortsatt å stimulere til reiselyst på bekostning av bilen.
Rekonstruksjonen av Unibuss påvirket Ruter i stor grad gjennom våren og sommeren. Med god hjelp fra eierne våre unngikk vi en konkurs, som ville fått svært store konsekvenser for kundene våre. En hasteanskaffelse av busstjener ble gjennomført både for storbuss i Vestre Aker og Bærum, og for et lite antall biler i bestillingstrafikken i Follo.
Det har blitt gjennomført flere større og mindre tilbudstilpasninger i løpet av 2024, hvor stengningen av Ring 1 var den desidert største og berørte flest kunder både intern i Oslo og pendlere inn fra vestregionen. Alt i alt har dette gått veldig bra, og vi ser en liten økning i etterspørselen på flere av linjene i Asker og Bærum. I Oslo er busslinje 26 mellom Bislett og Ellingsrudåsen opprettet etter ønske fra eierne og bydelene i Groruddalen, og et prøveprosjekt med ekspressbuss på linje 70 i Østensjø bydel er igangsatt. Trikkelinje 11 over Briskeby ble midlertidig nedlagt i påvente av trasétilpasninger for SL18. Som følge av dette ble frekvensen over Frogner og Homansbyen fordoblet som et kompenserende tiltak.
Det har også pågått forberedelser til de omfattende anleggsarbeidene som skal gjennomføres på T-banen i 2025, knyttet til installering av nytt signalsystem (CBTC) og ombyggingen av Majorstuen stasjon. Også forberedelsene til oppstart av nye anbudskontrakter i Follo i juni 2025 har hatt stort fokus i 2024.