Gode resultater gjennom godt samarbeid
Utviklingen viser at arbeidet og investeringene som ble lagt ned for å opprettholde attraktiviteten i tilbudet under pandemiårene gir verdi over tid. Ruter har også tatt store steg mot utviklingen av et helhetlig mobilitetstilbud. Særlig er lanseringen av bestillingstjenesten Hent en milepæl. Hent er en pilot, som tar oss nærmere delt selvkjørende bestillingstransport, og som bygger på og utvider kollektivtilbudet for å bidra til at vi kan innfri nullvekstmålet i regionen og gjøre det enklere for innbyggerne å leve uten bil.
Starten av året ble preget av en vanskelig vinterperiode med vesentlige avvik og utfordringer i hele mobilitetstilbudet. En streng kuldeperiode med tungt snøfall var den utløsende årsaken til utfordringene, men også egenskaper ved bussmateriellet, beredskapen og vintervedlikeholdet, samt manglende leveranse av nye busser, bidro til at det i perioder i januar og februar var vesentlig lavere regularitet enn det som er ønskelig.
Styret har tatt driftsproblemene på det største alvor. Med et tett samarbeid mellom Ruter, eiere, operatører og veiholdere ble det mulig å etablere en forsvarlig og robust driftsplan for den gjenværende delen av vintersesongen. Ruter har evaluert og fulgt opp erfaringene etter denne sesongen, og har jobbet med oppgradering av materiell, samhandlingsrutiner, beredskap, veihold og kommunikasjon for å være best mulig rustet til den neste vinterperioden. Styret håper denne koordinerte innsatsen har lagt et solid grunnlag for et styrket kollektivtilbud for kommende vintre.
Utover vinteren ble det avdekket at bussoperatøren Unibuss hadde store økonomiske utfordringer, med risiko for full stopp av busstilbudet i store deler av Oslo og Bærum. Det ble lagt ned omfattende og krevende arbeid fra Ruter og Unibuss og andre berørte for å finne løsninger på denne situasjonen. I juni inngikk Unibuss og kreditorene Sporveien, Ruter og Danske Bank avtale om rekonstruksjon. Avtalen innebar at selskapet måtte si opp kontraktene de hadde med Ruter i Bærum og Vestre Aker og i Follo. For at tilbudet til kundene ikke skulle bli borte, gjennomførte Ruter nye anskaffelser av busstilbudet i Bærum og Vestre Aker, og minibusstilbudet i Follo. Styret vil berømme Ruter for det store og gode arbeidet som ble nedlagt i denne perioden for å sikre at kundetilbudet ble opprettholdt gjennom hele perioden.