Nøkkeltallene som presenteres i dette kapittelet er knyttet til inntekter, kostnader, tilskudd og produksjon. Det er utarbeidet nøkkeltall totalt og fordelt på de ulike driftsartene.
Hovedtall økonomi
Morselskapet Ruter As hadde i 2024 driftsinntekter på 12 884 millioner kroner og et resultat på 174 millioner kroner.
Driftsinntektene i konsernet, som også omfatter TET Digital AS, Persveien Eiendom 1 AS, Persveien 23 AS, Persveien 34/36 ANS, OATS AS og mindre selskaper uten vesentlig aktivitet var 12 830 millioner kroner.
Av morselskapets driftsinntekter utgjør billettinntekter og salg av tjenester til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune henholdsvis 5 158 millioner kroner, 3 633 millioner kroner og 1 423 millioner kroner.
Kostnader
Ruters kostnader fordeler seg prosentuelt
Inntekter
Inntektene til Ruter kommer fra følgende kilder (i prosent)
Salg av tjenester til Oslo kommune og Akershus fylkeskommune finansierer 39% av kollektivtransporten i regionen. Inklusiv driftsdelen av Oslopakke 3 og den statlige belønningsordningen finansieres 49% med fylkeskommunale og statlige midler.
Tjenestekjøpet fra eierne har vært en forutsetning for at Ruter har kunnet opprettholde normal drift i et år der kostnadene har steget mer enn inntektene.
De samlede driftskostnadene for morselskapet var på 12 802 millioner kroner. Av dette utgjør 11 146 millioner kroner kostnader til tjenestekjøp og rutedrift. Konsernets driftskostnader utgjør 12 746 millioner kroner. De økonomiske resultatene er ellers fyldig omtalt i styrets årsberetning.
Utvikling tilskudd 2020-2024
Nøkkeltall
Alle økonomiske tall er justert til 2024-kroner.
Inntekter
Inntektene per reise (inkludert tog) var i 2024 på 13,99 kroner.
Billettinntektene per reise fordeler seg ulikt, og regionbuss, båt og tog med reiser som ofte strekker seg over flere soner, har naturlig nok de høyeste inntektene per reise.
Inntektene i 2024 er høyest for regionbuss med 13,31 kroner per reise. Deretter var inntekten 12,42 kroner for reiser med båt, 10,62 kroner for reiser med trikk, 10,64 kroner for reiser med T-bane og 10,55 kroner for reiser med bybuss.
Reisene med T-bane, trikk og bybuss foregår i all hovedsak innenfor én sone og det forklarer den lavere inntekten per reise. Aller høyest inntekt per reise går til tog som per i dag betjenes av Vygruppen, inntekten var i 2024 på 30,92 kroner per reise.
Effektivitet
Kostnadene per reise (eksklusive tog) var i 2024 på 32,77 kroner, en økning fra 32,18 kroner i 2023. Dette tilsvarer en reduksjon på 1,8%. For å måle effektiviteten på tilbudet ser Ruter blant annet på utviklingen i kostnader per plasskilometer (som er den kapasiteten som tilbys).
Totalt er effektiviteten økt med 10% i perioden 2008 til 2024, der kostnaden per plasskilometer har gått ned fra 1,17 til 1,06.
Tilskudd
Ruter betalte i snitt 34,15 kroner per reise til Vy i sum fra billettinntekter og pristilskudd. Statlige tjenestekjøp kommer i tillegg for togtrafikkens del, og gir grunnlag for å dekke en kostnad som er vesentlig høyere enn det Ruter betaler.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) * | 395 | 387 | 341 | 246 | 240 | 398 | 387 | 371 | 350 | 334 | 319 | 309 | 300 | 285 | 271 | 256 | 244 |
Personkilometer (mill)** | 1628 | 1562 | 1422 | 1398 | 1313 | 2365 | 2295 | 2201 | 2033 | 1898 | 1830 | 1759 | 1719 | 1636 | 1526 | 1433 | 1350 |
Vognkilometer (mill) | 127 | 127 | 129 | 129 | 124 | 122 | 120 | 113 | 106 | 97 | 94 | 90 | 85 | 82 | 78 | 74 | 73 |
Plasskm (mill) | 12263 | 12213 | 12336 | 12366 | 11960 | 10728 | 10652 | 10244 | 9565 | 8562 | 8275 | 7868 | 7336 | 6981 | 6486 | 5948 | 5854 |
Avganger i 1000 | 5902 | 5912 | 5827 | 5846 | 5669 | 5562 | 5244 | 4885 | 4432 | 4383 | 4089 | 3991 | 3741 | 3605 | 3527 | 3440 | 3473 |
Beleggsprosent (plass) ** | 13 % | 13 % | 12 % | 11 % | 11 % | 22 % | 22 % | 21 % | 21 % | 22 % | 22 % | 22 % | 23 % | 23 % | 24 % | 24 % | 23 % |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 5524 | 5225 | 5076 | 952 | 3569 | 5773 | 5608 | 5388 | 5122 | 4917 | 4583 | 4337 | 4148 | 4175 | 4092 | 3955 | 3986 |
Tilskudd (mill) | 6338 | 6417 | 6264 | 2352 | 7386 | 4737 | 4575 | 4581 | 4380 | 4371 | 4262 | 4078 | 3876 | 3673 | 3436 | 3244 | 2745 |
Kostnader (mill) *** | 12941 | 12722 | 12275 | 11854 | 11524 | 11185 | 10590 | 9738 | 9602 | 9618 | 9081 | 8726 | 8234 | 7975 | 7662 | 7329 | 6844 |
Driftsresultat (mill) | 82 | -46 | -145 | 58 | -86 | -223 | -72 | 579 | 192 | -29 | 52 | -16 | -23 | 20 | 0,3 | -10 | -34 |
Resultat etter ekstraordinære poster (mill) | 173 | 24 | -92 | 79 | -65 | -175 | -39 | 624 | 233 | 10,2 | 91 | 7,0 | 2,0 | 9,0 | 4,2 | 1,5 | 0,2 |
Gjeldsgrad | 80 % | 79 % | 76 % | 73 % | 73 % | 71 % | 67 % | 71 % | 82 % | 89 % | 89 % | 89 % | 84 % | 85 % | 85 % | 80 % | 70 % |
Soliditet (EK-andel) | 27 % | 21 % | 25 % | 27 % | 27 % | 29 % | 33 % | 29 % | 18 % | 11 % | 11 % | 11 % | 17 % | 15 % | 15 % | 20 % | 30 % |
Likviditetsgrad | 1,18 | 1,14 | 1,14 | 1,24 | 1,26 | 1,21 | 1,52 | 1,46 | 1,22 | 1,13 | 1,21 | 1,19 | 1,23 | 1,28 | 1,25 | 1,23 | 1,27 |
Trafikkinntekt/reise (inkl. tog) | 13,99 | 13,13 | 14,43 | 14,04 | 14,40 | 14,06 | 14,06 | 14,08 | 14,18 | 14,27 | 13,92 | 13,62 | 13,42 | 14,19 | 14,67 | 14,97 | 15,85 |
Kostnader/reise (ekskl. tog) | 32,77 | 32,18 | 34,87 | 46,32 | 45,54 | 27,10 | 26,29 | 25,43 | 26,22 | 27,09 | 27,77 | 27,26 | 26,66 | 27,08 | 26,99 | 27,67 | 27,06 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Antall reiser er inkl. tog. Produksjonsdata er ekskl. tog. Tallet for antall reiser med tog i 2023 i forrige årsrapport inneholdt en feil – da det ikke inkluderte påstigninger på Gjøvikbanen. Feilen er nå rettet. Dette gir høyere antall reiser for tog og noe høyere totalt antall reiser i 2023.
** Endret metode for beregning av personkilometer fra 2022. Tallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år. For omregningsfaktorer se årsrapport for 2022.
*** Kostnader inklusive reklameinntekter som går direkte til Sporveien.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 116 | 111 | 101 | 73 | 74 | 119 | 122 | 118 | 106 | 95 | 88 | 85 | 82 | 81 | 76 | 74 | 73 |
Personkm (mill) | 632 | 590 | 543 | 421 | 401 | 717 | 731 | 706 | 636 | 570 | 525 | 508 | 492 | 484 | 456 | 446 | 437 |
Vognkm (mill) | 45 | 44 | 46 | 46 | 46 | 45 | 46 | 45 | 42 | 35 | 35 | 33 | 30 | 29 | 25 | 22 | 22 |
Togkm (mill) | 8,9 | 8,7 | 8,9 | 8,8 | 8,8 | 8,7 | 8,9 | 8,7 | 8,4 | 7,3 | 7,1 | 6,8 | 6,1 | 6,1 | 5,7 | 5,7 | 5,9 |
Plasskm (mill) | 5996 | 5905 | 6079 | 6076 | 6069 | 5963 | 6064 | 5997 | 5592 | 4633 | 4679 | 4411 | 4022 | 3842 | 3341 | 2871 | 2769 |
Beleggsprosent (plass) | 11 % | 10 % | 9 % | 7 % | 7 % | 12 % | 12 % | 12 % | 11 % | 12 % | 11 % | 12 % | 12 % | 13 % | 14 % | 16 % | 16 % |
Avganger (i 1000) | 387 | 381 | 386 | 381 | 375 | 372 | 373 | 378 | 363 | 338 | 324 | 288 | 289 | 287 | 257 | 269 | 263 |
Togtimer (i 1000) | 291 | 286 | 290 | 291 | 289 | 286 | 287 | 281 | 270 | 242 | 237 | 279 | 260 | 246 | 222 | 219 | 234 |
Reisehastighet km/t | 30,6 | 30,4 | 30,5 | 30,6 | 30,6 | 30,5 | 30,9 | 31,1 | 31,0 | 30,2 | 30,1 | 30,1 | 31,2 | 31,3 | 32,1 | 31,2 | 31,7 |
Trasélengde km | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 85,6 | 81 | 85 | 82 | 81 | 80 | 78 | 71 | 76 |
Energiforbruk pr personkm | 0,16 | 0,18 | 0,20 | 0,27 | 0,26 | 0,14 | 0,14 | 0,14 | 0,16 | 0,15 | 0,17 | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,16 | 0,18 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1235 | 1142 | 1162 | 836 | 875 | 1366 | 1385 | 1346 | 1228 | 1092 | 988 | 952 | 916 | 889 | 904 | 931 | 897 |
Tilskudd (mill) | 624 | 803 | 877 | 1069 | 1122 | 598 | 632 | 687 | 773 | 964 | 1064 | 985 | 967 | 987 | 913 | 719 | 607 |
Kostnader (mill) * | 1982 | 2048 | 2155 | 1989 | 2069 | 2077 | 2128 | 2143 | 2096 | 2158 | 2159 | 2042 | 1936 | 1912 | 1849 | 1683 | 1542 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 5115 | 5380 | 5584 | 5219 | 5517 | 5588 | 5703 | 5663 | 5776 | 6388 | 6666 | 7089 | 6698 | 6652 | 7192 | 6255 | 5854 |
Kostnad/plasskm | 0,33 | 0,35 | 0,35 | 0,33 | 0,34 | 0,35 | 0,35 | 0,36 | 0,37 | 0,47 | 0,46 | 0,46 | 0,48 | 0,50 | 0,55 | 0,59 | 0,56 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,64 | 10,26 | 11,55 | 11,51 | 11,77 | 11,44 | 11,37 | 11,45 | 11,58 | 11,50 | 11,28 | 11,23 | 11,17 | 11,02 | 11,91 | 12,52 | 12,31 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,95 | 1,94 | 2,14 | 1,99 | 2,18 | 1,91 | 1,90 | 1,91 | 1,93 | 1,92 | 1,88 | 1,87 | 1,86 | 1,84 | 1,98 | 2,09 | 2,05 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,21 | 0,19 | 0,19 | 0,14 | 0,14 | 0,23 | 0,23 | 0,22 | 0,22 | 0,24 | 0,21 | 0,22 | 0,23 | 0,23 | 0,27 | 0,32 | 0,32 |
Kostnad/reise | 17,1 | 18,4 | 21,4 | 27,4 | 27,8 | 17,4 | 17,5 | 18,2 | 19,8 | 22,7 | 24,7 | 24,1 | 23,6 | 23,7 | 24,4 | 22,7 | 21,2 |
Kostnad/personkm | 3,14 | 3,47 | 3,97 | 4,73 | 5,15 | 2,90 | 2,91 | 3,04 | 3,29 | 3,79 | 4,11 | 4,02 | 3,93 | 3,95 | 4,06 | 3,78 | 3,53 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader.
Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur og vognpark i hovedsak utenfor.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (122,9 mill i 2024).
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 52 | 48 | 42 | 28 | 22 | 53 | 51 | 51 | 53 | 54 | 51 | 49 | 48 | 48 | 45 | 43 | 40 |
Personkm (mill) | 113 | 101 | 100 | 66 | 51 | 169 | 165 | 165 | 170 | 174 | 163 | 158 | 153 | 153 | 145 | 137 | 127 |
Vognkm (mill) | 4,6 | 4,7 | 4,8 | 4,7 | 4,5 | 4,6 | 4,7 | 4,4 | 4,3 | 4,2 | 4,0 | 3,9 | 4,1 | 4,0 | 4,0 | 3,9 | 4,0 |
Plasskm (mill) | 767 | 728 | 706 | 695 | 668 | 683 | 686 | 651 | 635 | 614 | 600 | 572 | 593 | 571 | 577 | 568 | 585 |
Beleggsprosent (plass) | 15 % | 14 % | 14 % | 10 % | 8 % | 25 % | 24 % | 25 % | 27 % | 28 % | 27 % | 28 % | 26 % | 27 % | 25 % | 24 % | 22 % |
Avganger (i 1000) | 501 | 483 | 421 | 425 | 429 | 464 | 462 | 464 | 392 | 379 | 373 | 360 | 363 | 360 | 366 | 367 | 355 |
Vogntimer (i 1000) | 253 | 254 | 255 | 255 | 243 | 258 | 252 | 236 | 234 | 229 | 216 | 289 | 304 | 294 | 294 | 285 | 287 |
Reisehastighet km/t | 18,2 | 18,5 | 18,7 | 18,5 | 18,6 | 17,9 | 18,5 | 18,8 | 18,4 | 18,3 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 19,0 | 18,3 | 17,8 | 18,0 |
Trasélengde km | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 41 | 43 | 43 | 41 | 40 | 41 | 41 | 41 | 39 | 41 |
Energiforbruk pr personkm | 0,25 | 0,31 | 0,36 | 0,33 | 0,45 | 0,14 | 0,14 | 0,12 | 0,12 | 0,13 | 0,12 | 0,12 | 0,15 | 0,14 | 0,16 | 0,19 | 0,22 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 548 | 494 | 480 | 309 | 260 | 606 | 582 | 588 | 620 | 623 | 571 | 552 | 530 | 501 | 514 | 502 | 516 |
Tilskudd (mill) | 600 | 778 | 768 | 896 | 923 | 528 | 536 | 507 | 448 | 422 | 469 | 501 | 499 | 525 | 444 | 459 | 481 |
Kostnader (mill) * | 1164 | 1277 | 1254 | 1211 | 1185 | 1140 | 1124 | 1102 | 1076 | 1055 | 1051 | 1065 | 1037 | 1034 | 967 | 969 | 1005 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 2326 | 2645 | 2978 | 2849 | 2765 | 2457 | 2431 | 2373 | 2745 | 2782 | 2815 | 2956 | 2856 | 2874 | 2646 | 2642 | 2829 |
Kostnad/plasskm | 1,52 | 1,75 | 1,78 | 1,74 | 1,77 | 1,67 | 1,64 | 1,69 | 1,69 | 1,72 | 1,75 | 1,86 | 1,75 | 1,81 | 1,68 | 1,71 | 1,72 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,62 | 10,31 | 11,55 | 11,18 | 11,68 | 11,50 | 11,32 | 11,43 | 11,69 | 11,45 | 11,20 | 11,20 | 11,10 | 10,45 | 11,37 | 11,73 | 13,00 |
Trafikkinntekt/personkm | 4,83 | 4,91 | 4,80 | 4,66 | 5,08 | 3,59 | 3,54 | 3,57 | 3,65 | 3,58 | 3,50 | 3,50 | 3,47 | 3,27 | 3,55 | 3,67 | 4,06 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,71 | 0,68 | 0,68 | 0,45 | 0,39 | 0,89 | 0,85 | 0,90 | 0,98 | 1,01 | 0,95 | 0,96 | 0,89 | 0,88 | 0,89 | 0,88 | 0,88 |
Kostnad/reise | 22,57 | 26,67 | 30,18 | 43,76 | 53,32 | 21,63 | 21,85 | 21,43 | 20,29 | 19,37 | 20,62 | 21,60 | 21,72 | 21,59 | 21,40 | 22,65 | 25,28 |
Kostnad/personkm | 10,26 | 12,70 | 12,54 | 18,23 | 23,18 | 6,76 | 6,83 | 6,70 | 6,34 | 6,05 | 6,44 | 6,75 | 6,79 | 6,75 | 6,69 | 7,08 | 7,90 |
Effektivitetsdata omfatter bare Ruter As’ regnskapsførte kostnader. Dermed faller kapitalkostnaden for infrastruktur i hovedsak utenfor.
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Kostnader inkl. trafikkreklame direkte til Sporveien (16,7 mill i 2024).
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 180 | 180 | 159 | 120 | 118 | 180 | 168 | 159 | 147 | 141 | 139 | 136 | 133 | 126 | 119 | 109 | 101 |
Personkm (mill)* | 860 | 848 | 759 | 895 | 845 | 1454 | 1375 | 1308 | 1200 | 1127 | 1117 | 1093 | 1074 | 999 | 926 | 851 | 786 |
Vognkm (mill) | 77 | 78 | 78 | 78 | 74 | 72 | 69 | 63 | 59 | 58 | 54 | 53 | 51 | 49 | 49 | 48 | 48 |
Plasskm (mill) ** | 5345 | 5430 | 5404 | 5 461 | 5 091 | 3936 | 3764 | 3461 | 3220 | 3200 | 2891 | 2885 | 2721 | 2568 | 2567 | 2509 | 2500 |
Beleggsprosent (plass) | 16 % | 16 % | 14 % | 16 % | 17 % | 37 % | 37 % | 38 % | 37 % | 35 % | 39 % | 38 % | 39 % | 39 % | 36 % | 34 % | 31 % |
Avganger (i 1000) | 4967 | 5002 | 4975 | 4 997 | 4 821 | 4678 | 4360 | 3996 | 3634 | 3624 | 3355 | 3343 | 3089 | 2958 | 2904 | 2804 | 2855 |
Busstimer (i 1000) | 2706 | 2777 | 2838 | 2 837 | 2 681 | 2638 | 2480 | 2252 | 2136 | 2091 | 1951 | 2316 | 2189 | 2137 | 2134 | 2085 | 2049 |
Reisehastighet km/t | 28,3 | 28,0 | 27,5 | 27,6 | 27,5 | 27,4 | 27,8 | 28,0 | 27,8 | 27,7 | 27,7 | ||||||
Energiforbruk pr personkm * | 0,34 | 0,38 | 0,44 | 0,40 | 0,41 | 0,25 | 0,27 | 0,23 | 0,27 | 0,28 | 0,27 | 0,26 | 0,27 | 0,30 | 0,31 | 0,33 | 0,35 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm * | 0,05 | 0,06 | 0,07 | 0,02 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,08 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm * | 0,02 | 0,02 | 0,06 | 0,08 | 0,13 | 0,20 | 0,16 | 0,13 | 0,17 | 0,21 | 0,24 | 0,24 | 0,29 | 0,46 | 0,57 | 0,69 | 0,88 |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm * | 0,001 | 0,001 | 0,002 | 0,002 | 0,003 | 0,003 | 0,001 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,03 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 2080 | 2102 | 1904 | 1435 | 1455 | 2360 | 2220 | 2114 | 1886 | 1838 | 1784 | 1701 | 1657 | 1651 | 1502 | 1426 | 1485 |
Tilskudd (mill) | 2687 | 2762 | 2689 | 3119 | 3036 | 1821 | 1462 | 1290 | 1335 | 1347 | 1317 | 1297 | 1283 | 1133 | 1120 | 1166 | 1066 |
Kostnader (mill) | 4779 | 4876 | 4613 | 4580 | 4513 | 4207 | 3707 | 3433 | 3248 | 3210 | 3126 | 3030 | 2954 | 2801 | 2636 | 2607 | 2567 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 962 | 975 | 927 | 917 | 936 | 899 | 850 | 859 | 894 | 886 | 932 | 907 | 956 | 947 | 908 | 930 | 899 |
Kostnad/plasskm | 0,89 | 0,90 | 0,85 | 0,84 | 0,89 | 1,07 | 0,99 | 0,99 | 1,01 | 1,00 | 1,08 | 1,05 | 1,09 | 1,09 | 1,03 | 1,04 | 1,03 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 11,57 | 11,67 | 11,96 | 11,93 | 12,37 | 13,13 | 13,23 | 13,31 | 12,84 | 13,06 | 12,79 | 12,52 | 12,44 | 13,10 | 12,60 | 13,02 | 14,67 |
Trafikkinntekt/personkm * | 2,42 | 2,48 | 2,51 | 1,60 | 1,72 | 1,62 | 1,61 | 1,62 | 1,57 | 1,63 | 1,60 | 1,56 | 1,54 | 1,65 | 1,62 | 1,68 | 1,89 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,39 | 0,39 | 0,35 | 0,26 | 0,29 | 0,60 | 0,59 | 0,61 | 0,59 | 0,57 | 0,62 | 0,59 | 0,61 | 0,64 | 0,58 | 0,57 | 0,59 |
Kostnad/reise | 26,58 | 27,08 | 28,98 | 38,06 | 38,36 | 23,41 | 22,10 | 21,62 | 22,11 | 22,81 | 22,41 | 22,30 | 22,17 | 22,24 | 22,11 | 23,81 | 25,36 |
Kostnad/personkm * | 5,56 | 5,75 | 6,08 | 5,11 | 5,34 | 2,89 | 2,70 | 2,62 | 2,71 | 2,85 | 2,80 | 2,77 | 2,75 | 2,80 | 2,85 | 3,07 | 3,27 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Endret metode for beregning av personkilometer for regionbusser fra 2022. Tallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år. For omregningsfaktorer se årsrapport for 2022.
** Plasskilometer fra 2020. Setekilometer frem til 2019.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 113 | 117 | 102 | 75 | 76 | 115 | 106 | 99 | 93 | 92 | 91 | 88 | 86 | 83 | 81 | 74 | 69 |
Personkm (mill) | 372 | 385 | 337 | 263 | 257 | 554 | 508 | 477 | 447 | 440 | 436 | 422 | 413 | 399 | 387 | 356 | 330 |
Vognkm (mill) | 27 | 28 | 27 | 27 | 27 | 27 | 25 | 23 | 22 | 23 | 21 | 22 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Plasskm (mill) | 2065 | 2145 | 2039 | 1967 | 1913 | 1890 | 1787 | 1670 | 1555 | 1640 | 1398 | 1455 | 1371 | 1278 | 1318 | 1286 | 1277 |
Beleggsprosent (plass) | 18 % | 18 % | 17 % | 13 % | 13 % | 29 % | 28 % | 29 % | 29 % | 27 % | 31 % | 29 % | 30 % | 31 % | 29 % | 28 % | 26 % |
Avganger (i 1000) | 2348 | 2420 | 2314 | 2292 | 2343 | 2360 | 2160 | 1966 | 1842 | 1936 | 1729 | 1810 | 1716 | 1754 | 1785 | 1722 | 1703 |
Busstimer (i 1000) | 1231 | 1265 | 1261 | 1248 | 1200 | 1221 | 1131 | 1038 | 988 | 1010 | 917 | 1324 | 1254 | 1251 | 1283 | 1246 | 1223 |
Reisehastighet km/t | 21,9 | 22,4 | 21,7 | 22,0 | 22,1 | 22,0 | 22,2 | 22,5 | 22,7 | 23,0 | 22,9 | 24,6 | 25,2 | 25,3 | 24,6 | 25,0 | 25,0 |
Energiforbruk pr personkm | 0,21 | 0,27 | 0,41 | 0,61 | 0,62 | 0,31 | 0,34 | 0,28 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,33 | 0,34 | 0,32 | 0,35 | 0,37 | 0,37 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,00 | 0,01 | 0,03 | 0,05 | 0,07 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,05 | 0,08 | 0,07 | 0,08 | 0,09 | 0,09 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,03 | 0,02 | 0,10 | 0,22 | 0,23 | 0,19 | 0,15 | 0,20 | 0,27 | 0,27 | 0,22 | 0,37 | 0,58 | 0,76 | 0,80 | 0,95 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm | 0,00 | 0,001 | 0,002 | 0,003 | 0,003 | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 1197 | 1192 | 1174 | 866 | 874 | 1306 | 1209 | 1136 | 1103 | 1056 | 1024 | 977 | 943 | 916 | 824 | 758 | 834 |
Tilskudd (mill) | 833 | 975 | 852 | 1080 | 1179 | 700 | 516 | 460 | 410 | 460 | 455 | 454 | 495 | 454 | 477 | 534 | 455 |
Kostnader (mill) | 2039 | 2177 | 2043 | 1968 | 2073 | 2027 | 1747 | 1621 | 1535 | 1536 | 1498 | 1457 | 1447 | 1381 | 1309 | 1300 | 1299 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 869 | 900 | 883 | 859 | 885 | 859 | 809 | 824 | 833 | 793 | 866 | 805 | 843 | 788 | 734 | 755 | 763 |
Kostnad/plasskm | 0,99 | 1,02 | 1,00 | 1,00 | 1,08 | 1,07 | 0,98 | 0,97 | 0,99 | 0,94 | 1,07 | 1,00 | 1,06 | 1,08 | 0,99 | 1,01 | 1,02 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,55 | 10,21 | 11,48 | 11,52 | 11,56 | 11,32 | 11,42 | 11,43 | 11,84 | 11,52 | 11,27 | 11,11 | 10,97 | 11,02 | 10,20 | 10,21 | 12,15 |
Trafikkinntekt/personkm | 3,22 | 3,09 | 3,48 | 3,29 | 3,40 | 2,36 | 2,38 | 2,38 | 2,47 | 2,40 | 2,35 | 2,31 | 2,28 | 2,30 | 2,13 | 2,13 | 2,53 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,58 | 0,56 | 0,58 | 0,44 | 0,46 | 0,69 | 0,68 | 0,68 | 0,71 | 0,64 | 0,73 | 0,67 | 0,69 | 0,72 | 0,62 | 0,59 | 0,65 |
Kostnad/reise | 17,98 | 18,65 | 19,98 | 26,19 | 27,42 | 17,56 | 16,50 | 16,30 | 16,49 | 16,76 | 16,49 | 16,56 | 16,82 | 16,61 | 16,22 | 17,53 | 18,92 |
Kostnad/personkm | 5,48 | 5,65 | 6,06 | 7,48 | 8,06 | 3,66 | 3,44 | 3,40 | 3,43 | 3,49 | 3,43 | 3,45 | 3,51 | 3,46 | 3,38 | 3,65 | 3,94 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 66 | 63 | 57 | 45 | 42 | 64 | 62 | 59 | 54 | 49 | 49 | 48 | 47 | 43 | 38 | 35 | 33 |
Personkm (mill)* | 488 | 462 | 421 | 632 | 588 | 900 | 867 | 831 | 753 | 687 | 681 | 671 | 661 | 600 | 539 | 495 | 456 |
Vognkm (mill) | 50 | 49 | 51 | 51 | 47 | 45 | 44 | 40 | 37 | 35 | 33 | 32 | 30 | 29 | 28 | 27 | 27 |
Plasskm (mill) ** | 3280 | 3285 | 3365 | 3494 | 3178 | 2047 | 1977 | 1790 | 1665 | 1562 | 1493 | 1430 | 1350 | 1290 | 1249 | 1223 | 1223 |
Beleggsprosent (plass) | 15 % | 14 % | 13 % | 18 % | 19 % | 44 % | 44 % | 46 % | 45 % | 44 % | 46 % | 47 % | 49 % | 46 % | 43 % | 40 % | 37 % |
Avganger (i 1000) | 2619 | 2583 | 2661 | 2705 | 2478 | 2318 | 2201 | 2030 | 1792 | 1690 | 1625 | 1533 | 1373 | 1204 | 1119 | 1082 | 1151 |
Busstimer (i 1000) | 1474 | 1512 | 1577 | 1589 | 1481 | 1417 | 1349 | 1214 | 1148 | 1082 | 1035 | 992 | 936 | 885 | 851 | 838 | 826 |
Reisehastighet km/t | 33,6 | 32,7 | 32,1 | 32,1 | 31,9 | 32,1 | 32,6 | 32,8 | 32,2 | 32,1 | 32,1 | 32,0 | 32,1 | 32,4 | 32,6 | 32,4 | 32,9 |
Energiforbruk pr personkm | 0,44 | 0,47 | 0,47 | 0,31 | 0,31 | 0,22 | 0,23 | 0,20 | 0,22 | 0,24 | 0,23 | 0,22 | 0,23 | 0,28 | 0,28 | 0,30 | 0,33 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm * | 0,09 | 0,09 | 0,10 | 0,01 | 0,01 | 0,02 | 0,06 | 0,03 | 0,03 | 0,04 | 0,05 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,07 | 0,08 |
Utslipp av NOX g/pr personkm * | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,09 | 0,21 | 0,13 | 0,15 | 0,21 | 0,22 | 0,28 | 0,24 | 0,39 | 0,43 | 0,61 | 0,82 | |
Utslipp av PM10 inkl. veistøv g/pr personkm * | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,001 | 0,002 | 0,003 | 0,001 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,04 | |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 883 | 909 | 729 | 569 | 581 | 1054 | 1011 | 978 | 784 | 782 | 760 | 724 | 714 | 735 | 678 | 668 | 650 |
Tilskudd (mill) | 1854 | 1787 | 1837 | 2039 | 1856 | 1121 | 946 | 830 | 925 | 888 | 863 | 843 | 787 | 679 | 643 | 632 | 610 |
Kostnader (mill) | 2739 | 2699 | 2570 | 2611 | 2439 | 2180 | 1960 | 1812 | 1713 | 1674 | 1628 | 1574 | 1507 | 1420 | 1326 | 1307 | 1268 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 1046 | 1045 | 966 | 966 | 984 | 940 | 891 | 892 | 956 | 991 | 1002 | 1027 | 1097 | 1179 | 1185 | 1208 | 1101 |
Kostnad/plasskm ** | 0,84 | 0,82 | 0,76 | 0,75 | 0,77 | 1,07 | 0,99 | 1,01 | 1,03 | 1,07 | 1,09 | 1,10 | 1,12 | 1,10 | 1,06 | 1,07 | 1,04 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 13,31 | 14,36 | 12,82 | 12,61 | 13,83 | 16,40 | 16,32 | 16,48 | 14,57 | 15,94 | 15,63 | 15,11 | 15,12 | 17,15 | 17,63 | 18,92 | 19,96 |
Trafikkinntekt/personkm * | 1,81 | 1,97 | 1,73 | 0,90 | 0,99 | 1,17 | 1,17 | 1,18 | 1,04 | 1,14 | 1,12 | 1,08 | 1,08 | 1,23 | 1,26 | 1,35 | 1,43 |
Trafikkinntekt/plasskm ** | 0,27 | 0,28 | 0,22 | 0,16 | 0,18 | 0,52 | 0,51 | 0,55 | 0,47 | 0,50 | 0,51 | 0,51 | 0,53 | 0,57 | 0,54 | 0,55 | 0,53 |
Kostnad/reise | 41,31 | 42,61 | 45,14 | 57,82 | 58,07 | 33,91 | 31,65 | 30,53 | 31,85 | 34,12 | 33,47 | 32,85 | 31,91 | 33,15 | 34,48 | 36,99 | 38,93 |
Kostnad/personkm * | 5,61 | 5,84 | 6,10 | 4,13 | 4,15 | 2,42 | 2,26 | 2,18 | 2,27 | 2,44 | 2,39 | 2,35 | 2,28 | 2,37 | 2,46 | 2,64 | 2,78 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Endret metode for beregning av personkilometer for regionbusser fra 2022. Tallene er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år. For omregningsfaktorer se årsrapport for 2022.
** Plasskilometer i 2020. Setekilometer frem til 2019.
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) * | 4,0 | 4,0 | 3,6 | 2,6 | 2,6 | 4,4 | 4,4 | 3,9 | 4,6 | 4,4 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,4 | 4,2 | 4,1 | 4,0 |
Personkm (mill) | 22 | 24 | 21 | 15 | 16 | 26 | 25 | 23 | 27 | 27 | 25 | 24 | 25 | 24 | 23 | 23 | 22 |
Båtkm (mill) | 0,40 | 0,36 | 0,36 | 0,36 | 0,35 | 0,38 | 0,35 | 0,33 | 0,31 | 0,31 | 0,26 | 0,30 | 0,30 | 0,28 | 0,29 | 0,29 | 0,30 |
Plasskm (mill) | 155 | 151 | 147 | 134 | 133 | 145 | 139 | 135 | 118 | 113 | 106 | 113 | 114 | 110 | 112 | 103 | 113 |
Beleggsprosent (plass) | 15 % | 16 % | 14 % | 11 % | 12 % | 18 % | 18 % | 17 % | 23 % | 24 % | 23 % | 22 % | 22 % | 22 % | 20 % | 22 % | 19 % |
Avganger (i 1000) | 46,9 | 46,9 | 45,3 | 43,0 | 44,5 | 47,9 | 48,3 | 45,7 | 43,4 | 42,0 | 37,3 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 22,4 | 21,1 | 20,6 | 21,1 | 21,1 | 23,5 | 21,7 | 19,8 | 17,5 | 17,3 | 16,2 | ||||||
Energibruk pr personkm | 0,79 | 0,72 | 0,92 | 1,27 | 1,52 | 1,29 | 1,15 | 1,44 | 1,08 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,13 | 1,03 | 1,30 | 1,14 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,12 | 0,11 | 0,15 | 0,22 | 0,28 | 0,29 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,28 | 0,28 |
Utslipp av NOX g/pr personkm * | 1,45 | 1,29 | 1,96 | 2,30 | 2,07 | 2,26 | 2,12 | 2,12 | 2,11 | 2,24 | 2,59 | 3,53 | 4,70 | ||||
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,05 | 0,05 | 0,05 | |||||||
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 50 | 53 | 44 | 32 | 36 | 67 | 66 | 71 | 64 | 67 | 63 | 63 | 64 | 73 | 86 | 88 | 81 |
Tilskudd (mill) | 251 | 212 | 195 | 239 | 235 | 194 | 188 | 175 | 191 | 198 | 163 | 141 | 137 | 111 | 106 | 88 | 75 |
Kostnader (mill) | 301 | 265 | 239 | 271 | 271 | 260 | 254 | 247 | 255 | 265 | 226 | 204 | 201 | 185 | 192 | 176 | 156 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 6413 | 5659 | 5286 | 6304 | 6098 | 5440 | 5257 | 5406 | 5878 | 6307 | 6067 | ||||||
Kostnad/plasskm | 1,95 | 1,76 | 1,63 | 2,02 | 2,04 | 1,80 | 1,83 | 1,83 | 2,17 | 2,34 | 2,13 | 1,80 | 1,77 | 1,69 | 1,71 | 1,71 | 1,38 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 12,42 | 13,24 | 12,46 | 12,36 | 13,78 | 15,33 | 15,00 | 18,21 | 14,07 | 15,20 | 14,90 | 14,15 | 14,27 | 16,81 | 20,48 | 21,43 | 20,18 |
Trafikkinntekt/personkm | 2,22 | 2,25 | 2,11 | 2,13 | 2,31 | 2,60 | 2,65 | 3,12 | 2,35 | 2,53 | 2,56 | 2,57 | 2,53 | 3,01 | 3,75 | 3,91 | 3,71 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,32 | 0,35 | 0,30 | 0,24 | 0,27 | 0,46 | 0,47 | 0,53 | 0,55 | 0,59 | 0,59 | 0,55 | 0,56 | 0,67 | 0,77 | 0,86 | 0,71 |
Kostnad/reise | 74,88 | 66,29 | 67,35 | 104,32 | 103,28 | 59,84 | 58,08 | 62,94 | 55,81 | 59,72 | 53,66 | 45,97 | 45,03 | 42,41 | 45,83 | 42,71 | 38,87 |
Kostnad/personkm | 13,41 | 11,28 | 11,40 | 17,95 | 17,34 | 10,14 | 10,27 | 10,77 | 9,31 | 9,93 | 9,21 | 8,35 | 7,97 | 7,61 | 8,39 | 7,79 | 7,15 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Utslipp av NOX g/pr personkm i 2022 er revidert
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 2,0 | 2,1 | 3,5 | 3,2 | 3,1 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,4 | 3,5 | 3,4 | 3,2 | 3,1 | 3,0 |
Personkm (mill) | 19 | 20 | 19 | 13 | 14 | 23 | 21 | 20 | 25 | 24 | 23 | 22 | 23 | 22 | 21 | 20 | 20 |
Båtkm (mill) | 0,31 | 0,27 | 0,28 | 0,28 | 0,27 | 0,29 | 0,27 | 0,26 | 0,24 | 0,25 | 0,22 | 0,21 | 0,21 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,21 |
Plasskm (mill) | 125 | 119 | 121 | 114 | 114 | 125 | 118 | 117 | 100 | 99 | 95 | 95 | 96 | 93 | 96 | 86 | 95 |
Beleggsprosent (plass) | 15 % | 17 % | 15 % | 12 % | 12 % | 18 % | 18 % | 17 % | 25 % | 25 % | 24 % | 23 % | 24 % | 24 % | 22 % | 24 % | 21 % |
Avganger (i 1000) | 35,3 | 35,2 | 36,0 | 34,2 | 35,3 | 35,6 | 35,3 | 33,6 | 31,6 | 34,0 | 28,8 | 28,4 | 28,4 | 27,2 | 27,2 | 27,4 | 27,0 |
Båttimer (i 1000) * | 14,3 | 13,4 | 13,7 | 13,4 | 13,5 | 16,1 | 14,0 | 12,9 | 10,9 | 11,0 | 10,8 | 11,7 | 10,6 | 11,6 | 10,2 | 14,6 | 12,9 |
Energiforbruk pr personkm | 0,82 | 0,75 | 0,92 | 1,32 | 1,57 | 1,35 | 1,24 | 1,51 | 1,09 | 1,17 | 1,15 | 1,15 | 1,13 | 1,02 | 1,32 | 1,15 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,14 | 0,12 | 0,17 | 0,24 | 0,31 | 0,33 | 0,25 | 0,30 | 0,23 | 0,25 | 0,25 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,31 | 0,29 | 0,28 |
Utslipp av NOX g/pr personkm ** | 1,67 | 1,49 | 1,95 | 2,66 | 2,07 | 1,86 | 2,03 | 1,96 | 1,87 | 1,83 | 1,97 | 2,33 | 3,38 | 4,67 | |||
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,05 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,04 | 0,05 | 0,05 | 0,05 | |||||||
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 38 | 43 | 35 | 25 | 30 | 57 | 53 | 62 | 56 | 59 | 55 | 51 | 54 | 61 | 65 | 68 | 60 |
Tilskudd (mill) | 194 | 150 | 156 | 183 | 182 | 142 | 140 | 127 | 143 | 147 | 124 | 115 | 113 | 88 | 92 | 75 | 66 |
Kostnader (mill) | 232 | 193 | 192 | 208 | 212 | 199 | 193 | 189 | 199 | 206 | 179 | 166 | 167 | 149 | 158 | 143 | 126 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 6579 | 5489 | 5323 | 6090 | 6008 | 5603 | 5455 | 5643 | 6280 | 6079 | 6230 | 5849 | 5861 | 5473 | 5804 | 5219 | 4653 |
Kostnad/plasskm | 1,85 | 1,63 | 1,58 | 1,83 | 1,86 | 1,59 | 1,63 | 1,62 | 1,99 | 2,08 | 1,88 | 1,75 | 1,74 | 1,61 | 1,65 | 1,66 | 1,32 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 13,25 | 14,38 | 12,86 | 12,62 | 13,91 | 16,42 | 16,51 | 20,22 | 14,68 | 15,99 | 15,67 | 15,15 | 15,16 | 18,16 | 20,61 | 21,74 | 20,02 |
Trafikkinntekt/personkm | 1,98 | 2,11 | 1,90 | 1,92 | 2,12 | 2,50 | 2,51 | 3,08 | 2,23 | 2,43 | 2,38 | 2,31 | 2,31 | 2,76 | 3,14 | 3,31 | 3,05 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,31 | 0,36 | 0,29 | 0,22 | 0,26 | 0,46 | 0,45 | 0,53 | 0,56 | 0,60 | 0,58 | 0,54 | 0,56 | 0,66 | 0,68 | 0,79 | 0,63 |
Kostnad/reise | 80,21 | 64,84 | 69,73 | 103,53 | 98,87 | 57,24 | 60,36 | 61,61 | 52,40 | 55,74 | 50,98 | 49,19 | 47,00 | 44,03 | 49,91 | 45,80 | 41,99 |
Kostnad/personkm | 11,97 | 9,54 | 10,30 | 15,76 | 15,05 | 8,71 | 9,19 | 9,38 | 7,98 | 8,48 | 7,76 | 7,49 | 7,15 | 6,70 | 7,60 | 6,97 | 6,39 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Tallet for antall båttimer i 2023 i forrige årsrapport inneholdt en feil. Feilen er nå rettet.
** Utslipp av NOX g/pr personkm i 2022 er revidert
2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser (mill) | 1,1 | 1,0 | 0,8 | 0,6 | 0,5 | 0,9 | 1,2 | 0,8 | 0,8 | 0,7 | 0,7 | 1,1 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Personkm (mill) | 3,0 | 3,3 | 2,6 | 1,9 | 1,5 | 2,8 | 3,8 | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 1,5 | 2,2 | 1,9 | 2,0 | 2,2 | 2,1 | 2,1 |
Båtkm (mill) | 0,08 | 0,09 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 | 0,08 | 0,07 | 0,06 | 0,04 | 0,09 | 0,09 | 0,08 | 0,08 | 0,08 | 0,09 |
Plasskm (mill) | 29 | 32 | 26 | 20 | 18 | 20 | 20 | 18 | 17 | 14 | 10 | 18 | 18 | 17 | 17 | 17 | 18 |
Beleggsprosent (plass) | 10 % | 10 % | 10 % | 9 % | 8 % | 14 % | 19 % | 15 % | 14 % | 17 % | 14 % | 12 % | 11 % | 12 % | 13 % | 12 % | 12 % |
Avganger (i 1000) | 11,6 | 11,7 | 9,3 | 8,8 | 9,1 | 12,3 | 13,1 | 12,1 | 11,8 | 8,1 | 8,5 | ||||||
Båttimer (i 1000) | 8,0 | 7,7 | 6,9 | 7,6 | 7,6 | 7,4 | 7,7 | 7,0 | 6,6 | 6,3 | 5,4 | ||||||
Energiforbruk pr personkm | 0,57 | 0,51 | 0,97 | 0,91 | 1,08 | 0,73 | 0,67 | 0,88 | 0,92 | 0,97 | 1,00 | 0,97 | 1,15 | 1,10 | 1,07 | 1,05 | 1,05 |
Utslipp av fossilt CO2 kg/pr personkm | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,04 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,25 | 0,26 | 0,25 | 0,30 | 0,29 | 0,28 | 0,28 | 0,27 |
Utslipp av NOX g/pr personkm | 0,00 | 0,05 | 2,03 | 3,98 | 4,14 | 4,58 | 4,70 | 4,56 | 5,41 | 5,19 | 5,05 | 4,96 | 4,94 | ||||
Utslipp av PM10 g/pr personkm | 0,04 | 0,04 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,07 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | 0,06 | |||||||
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Trafikkinntekter (mill) | 12 | 10 | 9 | 7 | 6 | 10 | 13 | 9 | 9 | 8 | 8 | 12 | 10 | 12 | 21 | 21 | 21 |
Tilskudd (mill) | 57 | 62 | 39 | 56 | 53 | 51 | 49 | 48 | 48 | 50 | 39 | 26 | 24 | 24 | 14 | 13 | 9 |
Kostnader (mill) | 69 | 72 | 48 | 62 | 59 | 61 | 62 | 57 | 57 | 59 | 47 | 38 | 34 | 36 | 35 | 33 | 30 |
Intern effektivitet: | |||||||||||||||||
Kostnad/avgang | 5909 | 6169 | 5142 | 7138 | 6445 | 4969 | 4720 | 4746 | 4800 | 7263 | 5516 | ||||||
Kostnad/plasskm | 2,33 | 2,23 | 1,84 | 3,14 | 3,24 | 3,08 | 3,02 | 3,14 | 3,24 | 4,14 | 4,49 | 2,10 | 1,93 | 2,10 | 2,08 | 1,92 | 1,66 |
Ekstern effektivitet: | |||||||||||||||||
Trafikkinntekt/reise | 10,28 | 9,94 | 11,12 | 11,45 | 13,22 | 10,96 | 10,95 | 10,93 | 11,15 | 11,25 | 11,02 | 10,95 | 10,86 | 12,09 | 20,07 | 20,48 | 20,65 |
Trafikkinntekt/personkm | 3,81 | 3,11 | 3,45 | 3,58 | 4,13 | 3,42 | 3,42 | 3,41 | 3,48 | 3,52 | 5,25 | 5,21 | 5,17 | 5,76 | 9,56 | 9,75 | 9,83 |
Trafikkinntekt/plasskm | 0,39 | 0,31 | 0,35 | 0,34 | 0,35 | 0,48 | 0,64 | 0,51 | 0,50 | 0,58 | 0,74 | 0,65 | 0,56 | 0,69 | 1,25 | 1,19 | 1,16 |
Kostnad/reise | 61,10 | 70,49 | 59,24 | 107,03 | 123,05 | 70,27 | 51,95 | 67,78 | 72,31 | 79,78 | 67,16 | 35,67 | 37,43 | 36,74 | 33,46 | 33,09 | 29,66 |
Kostnad/personkm | 22,63 | 22,03 | 18,39 | 33,45 | 38,45 | 21,96 | 16,24 | 21,18 | 22,60 | 24,93 | 31,98 | 16,99 | 17,83 | 17,49 | 15,93 | 15,76 | 14,12 |
Økonomiske tall er justert etter konsumprisindeksen.
* Utslipp av NOX g/pr personkm i 2022 er revidert
TOG | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OPERASJONELLE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Reiser med tog totalt (mill.)* | 43 | 44 | 36 | 23 | 24 | 42 | 42 | 39 | 40 | 40 | 37 | 35 | 32 | 27 | 26 | 26 | 26 |
Reiser med tog Akershus/Grensekryssende (mill.)* | 35 | 34 | 29 | 18 | 19 | 33 | 32 | 31 | 31 | 30 | 28 | 26 | 24 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Reiser med tog Oslo (mill.)* | 8,4 | 9,2 | 7,4 | 4,7 | 5,0 | 9,0 | 9,1 | 8,9 | 9,2 | 9,2 | 9,1 | 8,5 | 7,8 | 5,4 | 5,3 | 5,1 | 5,2 |
ØKONOMISKE NØKKELTALL | |||||||||||||||||
Inntektsfordeling (mill.) | 1345 | 1193 | 1216 | 1192 | 1181 | 1181 | 1102 | 1061 | 988 | 1058 | 904 | 849 | 788 | 816 | 772 | 790 | 746 |
Prisdifferanse (mill.) | 140 | 131 | 94 | 96 | 94 | 122 | 92 | 92 | 158 | 187 | 160 | 132 | 125 | 38 | 8 | 27 | 17 |
Sum inntektsfordeling og prisdifferanse (mill.) | 1485 | 1324 | 1310 | 1288 | 1275 | 1302 | 1194 | 1153 | 1146 | 1245 | 1064 | 981 | 913 | 854 | 780 | 818 | 762 |
Inntektsfordeling og prisdifferanse/reise | 34,15 | 30,34 | 36,06 | 55,87 | 53,94 | 30,89 | 28,76 | 29,24 | 28,71 | 31,44 | 28,69 | 28,34 | 28,29 | 32,17 | 29,94 | 31,88 | 29,26 |
* Tallet for antall reiser med tog i 2023 i forrige årsrapport inneholdt en feil – da det ikke inkluderte påstigninger på Gjøvikbanen. Feilen er nå rettet. Dette gir høyere antall reiser for tog og noe høyere totalt antall reiser i 2023.